Alternative content


q

بارداری معمولا 280 روز یا 40 هفته بطول می انجامد، که بطور قراردادی ازاولینروز آخرین قاعدگی شروع می شود. این دوران را می توان به سه "سه ماهه" بارداری تقسیمکرد که در هر یک وقایع خاصی اتفاق می افتد؛ سه ماهه اول از اولین هفتهبارداری تاانتهای هفته 13، سه ماهه دوم از هفته 14 تا پایان هفته 27، و سه ماهه سوماز هفته 28 تا آخر هفته 40 است که عمدتا در این زمان ( کمی زودتر یا دیرتر) به زایمان وتولد نوزاد ختم می شود.

هر سه ماهه مشخصات مربوط به خود را دارد؛ در سه ماهه اول ضربان قلب جنینشنیدهمی شود، در سه ماهه دوم اولین حرکات جنین توسط مادر احساس می شود، و در سهماهه آخربرخی از مادران انقباضات کاذب زایمانی موسوم به برکستون- هیکز را تجربه میکنند. بعضی از آزمایشات مانند نمونه برداری از پرزهای جفتی در سه ماهه اول وآمنیوسنتز درسه ماهه دوم انجام می شوند. برخی از مسائل مانند دیابت بارداری، در سه ماههآخرتظاهر می کنند. در این دوران عواطف و احساسات شما نیز مانند بدنتان دستخوشتغییراتیمی شود و شرایط زندگی برای خانواده بتدریج آماده پذیریی از کودک آیندهخواهد شد.

ممکن است بخواهید در هر یک از این مراحل اطلاعات بیشتری از وضعیت رشد وتکاملجنین خود داشته باشید، یا شاید دوست دارید بدانید که در هر هفته باید انتظار چه تغییراتی را داشته باشید و خود را برای آنها آماده کنید. شماره هفته ای راکه در آنهستید انتخاب کنید ...



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 2:45 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

در این هفته اتفاقات زیادی در رحم شما در حال رخ دادن است. کوچولوی شمافعلا فقط یک توده متشکل از صدها سلول است که بطور دیوانه واری در حال تکثیرمی باشند. این توده سلولی به اندازه 0.1 میلیمتر شبیه سر سوزن است و اگردرون شما قرار نداشت، می شد با چشم غیر مسلح هم آن را دید و اصلا به یکجنین یا کودک شباهت ندارد. توده سلولی شما در این زمان بلاستوسیت نام دارد ودر حال جایگزینی در دیواره رحم نیز هست، جایی که بعدها جفت به آن می چسبد ومحل اتصال جفت و رحم و تبادلات جنین و مادر خواهد بود. قسمتی از تودهسلولی بلاستوسیت هم تبدیل به جفت خواهد شد و شروع به ترشح هورمون باردارییا hCG می کند. ماده ای که به تخمدانهای شما فرمان می دهد تا تخمک جدیدیآزاد نکنند و همچنین موجب تحریک افزایش ترشح هورمونهای استروژن و پروژسترونمی شود تا از ریزش و خونریزی جداره رحم جلوگیری کند. این هورمون همان مادهای است که تست بارداری شما را نیز مثبت می کند. در پایان این هفته شما میتوانید با استفاده از یکی از انواع تستهای حاملگی خانگی این موضوع را چککنید. اگر جواب آزمایش شما منفی شد می توانید 2 تا 3 روز بعد یک بار دیگرآزمایش را تکرار کنید .

بعلاوه مایع آمنیوتیک نیز شروع به جمع شدن دراطراف توده سلولی می کند و حفره پر از مایعی را بوجود می آورد که بعدهاکیسه آب خواهد بود. این مایع مانند بالشتکی در طول هفته ها و ماههای آیندهدر اطراف جنین قرار گرفته و از وی محافظت می کند. در این زمان بلاستوسیتشما اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق سیستم گردش خونی ابتداییبدست می آورد که بصورت تونلهای میکروسکوپی وی را به عروق خونی دیواره رحمشما مرتبط می کند و از همین راه نیز مواد زاید را دفع می کند، چرا کهساختمان جفت هنوز تواناییانجام تبادلات را پیدا نکرده و تکمیل ساختمان آنتا پایان هفته آینده طول می کشد.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

در یک لحظه، اتفاق خارق العاده ای درون شما رخ داده است. یک اسپرم دیواره خارجی تخمک را شکافته و به دورن آن راه یافته، آنرا بارور کرده است! چندروز بعد از لقاح، تخم بارور شده شروع به لانه گزینی در جداره داخل رحم کرده و به رشد خود ادامه می دهد. یک انسان در حال پدید آمدن است. شما احتمالا هنوز نمی دانید یا اینکه مطمئن نیستید که باردار شده اید. تعداد کمی از زنان از باردار شدن خود باخبرند. به یاد داشته باشید که هنوز تاخیر درقاعدگی نداشته اید. ممکن است در انتهای این هفته لکه بینی مختصری داشته باشید. بعضی از خانم ها فکر می کنند که شاید پریود شده اند، در بعضی هم خونریزی بسیار مختصر است که شاید متوجه آن نشوند و در گروه اندکی نیز اصلا اتفاق نمی افتد. به هر حال این فقط چند لکه مختصر است که "لکه بینی لانهگزینی" نام دارد و ناشی از فرورفتن تخم بارور شده در دیواره پرخون داخل رحماست، جایی که اگر لقاح اتفاق نمی افتاد فرو ریخته و خونریزی قاعدگی را درشما موجب می شد. این روند احتمالا از هفته پیش آغاز شده یعنی حدود 6 روزبعد از باروری تخمک، اما واقعا نمی توان در مورد زمان دقیق آن خیلی هممطمئن بود.

 

فعالیت های این هفته

یک تست حاملگی خانگی از داروخانه تهیه کنید. ممکن است بعضی از آنها چند عدد در یک جعبه داشته باشند و اگر بار اول مثبت نشد می توانید در نوبت بعد هم از آن استفاده کنید. بیشتر این تست ها در هفته ای که موعد قاعدگی است (یعنی دو هفته بعد از تخمک گذاری) بارداری را نشان می دهند. برای گرفتنجواب بهتر از ادرار صبحگاهی استفاده کنید.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 2:38 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

این هفته آغاز دوره رویانی در جنین است. از حالا تا ده هفته دیگر تقریباتمام دستگاههای بدن جنین شما تکامل یافته و شروع به فعالیت می کند. بنابراین در این مدت نسبت به عوامل زیان آور بسیار آسیب پذیر است .

 
درحال حاضر جنین شما از دو لایه خارجی (اپی بلاست) و داخلی (هایپوبلاست) تشکیل شده که بعدها اعضا و دستگاههای بدن جنین را می سازند. جفت ابتدایینیز از دو لایه تشکیل شده که در حال حفر کردن تونلهای بسیار ظریف و ایجادفضاهایی در دیواره رحم شما هستند تا در آینده اکسیژن و کلیه مواد غذاییلازم را برای جنین تامین کرده و مواد زائد را دفع کنند، تقریبا در اواخراین هفته این سیستم شروع به کار خواهد کرد. همچنین گبولهای قرمز نیز در حالساخته شدن هستند تا بتوانند اکسیژن را به تمام بدن کوچک جنین برسانند. درضمن کیسه آب که حاوی مایع آمنیوتیک است جنین را در بر گرفته و وی را ازآسیبهای احتمالی در دوران بارداری محافظت خواهد کرد.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

در این هفته دیگر با استفاده از یک تست حاملگی خانگی می توانید مطئمئن شویدکه آیا باردار هستید یا خیر؟

 

اگر تست شما مثبت باشد خیلی خوب است کهبا پزشک خود تماس بگیرید یا اگر تاکنون انتخابی نداشتید فردی را برگزینید ویک قرار ملاقات برای اولین جلسه مراقبتهای بارداری با وی بگذارید. ممکناست به دلایل مختلف یا طبق نظر پزشک اولین قرار شما تا چند هفته دیگر بهتعویق بیافتد. نگران نشوید و در این مدت تا حد امکان دارویی مصرف نکنید. اگر تاکنون مصرف ویتامینهای مخصوص دوران بارداری راشروع نکرده اید حتمااسید فولیک را روزانه میل کنید چرا که چند هفته آینده دوران بحرانی تکاملجنین شما خواهد بود. جفت ابتدایی اکنون می تواند آنچه را که در خون شماوجود دارد به بدن جنین برساند و از این نظر داروها، خوراکیها و هر آنچه راکه با آن در تماس هستید، با اهمیت می سازد.


اگر تست بارداری شما منفیشد، می توانید در چند روز آینده یک بار دیگر آزمایش را تکرار کنید. در بعضیاز خانمهای باردار هنوز مقدار کافی هورمون بارداری ساخته نشده تا درآزمایش براحتی تشخیص داده شود. اگر هم در این چند روز قاعدگی در شما اتفاقافتاد می توانید در ماه آینده دوباره برای بارداری اقدام کنید. اما اگرتاکنون یک سال یا بیشتر (و اگر بالای 35 سال سن دارید، 6 ماه) است که برایباردار شدن تلاش می کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بررسی هایلازم را جهت تشخیص احتمالی و علت ناباروری در شما و همسرتان انجام دهد. ممکن است نتایج این بررسی ها خوشایند نباشد ولی واقعیت این است که اگر برایشما تشخیص ناباروری وجود داشته باشد آگاهی از آن و اقداماتی برای درمانسریعتر بهتر از تاخیر بیمورد خواهد بود.

 

فعالیت های این هفته

 

تهوع حاملگی یا ویار ممکن است زودتر از آنچه که انتظار دارید به سراغشما بیاید. می توانید چند بیسکویت خشک یا کراکر به همراه داشته باشید، آبنباتهای لیمویی یا آنتی اسیدهای جویدنی بعد از هر حمله استفراغ کمک کنندهاست. آدامسهای طعم دار نعناع و زنجبیل خشک شده نیز به تغییر ذائقه شما کمکخواهد کرد. بهتر است تعدادی از مواد فوق را به همراه یک پاکت یا کیسهنایلون برای استفراغ و تعدادی دستمال خشک یا مرطوب برای پاک کردن دهان درکیف، ماشین، میز کار یا هر جای دیگر داشته باشید.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 2:36 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

در داخل رحم شما، جنین کوچکی به سرعت در حال رشد است. در این مرحله، اوتنها به اندازه یک دانه کنجد می باشد، و بیشتر به یک بچه قورباغه شباهتدارد تا بچه یک انسان؛ این جنین از سه لایه تشکیل شده است (لایه هایاکتودرم، مزودرم و اندودرم) که بعدا اندامها و بافتهای بدن او را تشکیل میدهند. بخشی از سلولهای این جنین در حال ایجاد اندامهای بزرگ بدن مانند کلیهها و کبد هستند و مجرای عصبی او نیز در ابتدای مسیر رشد قرار دارد. اینلوله عصبی (که بعدا مغز، نخاع، اعصاب و ستون فقرات کودک شما را به وجودخواهد آورد)، در لایه بالایی که اکتودرم نامیده می شود، رشد می کند. همچنین، این لایه، نهایتا پوست، مو، ناخنها، غده های سینه، غده های عرق وهمچنین مینای دندان کودک را تشکیل خواهد داد. شکل گیری قلب و سیستم گردشخون او در لایه میانی یا مزودرم، آغاز می شود. در این هفته حفره های قلبکوچک او شکل می گیرند و قلب او شروع به تپش و پمپ کردن خون خواهد کرد. مزودرم ماهیچه ها، غضروفها، استخوان و بافتهای زیرپوستی او را نیز شکلخواهد داد. لایه سوم یا اندودرم در تشکیلریه ها، روده ها، سیستم اولیهادراری، و همچنین تیروئید، کبد و لوزالمعده نقش خواهد داشت. در همین حالجفت اولیه و بند ناف، که مواد غذایی و اکسیژن را به کودک شما می رسانند درحال فعالیت هستند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

در صورتی که نشانه ها و بیماریهای ناشی از حاملگی تا کنون بروز نکردهباشند، در این هفته بالاخره خود را نشان خواهند داد. شاید شما هم مانندبسیاری دیگر از زنان، دچار تهوع و استفراغ (که ممکن است در زمانهایی غیر ازصبح نیز رخ بدهد)، درد سینه، خستگی، و تکرر ادرار شوید. همه این مواردطبیعی هستند، همه آنها ممکن است شما را اذیت کرده و به ستوه آورند، اما ازسوی دیگر این اتفاقات نیز بخشی از حاملگی هستند و هیچ کدام دائمی نبوده وبرای همیشه باقی نخواهند ماند. افرادی که اطراف شما هستند هیچ نشانه ای ازرشد حیرت انگیزی که درون بدن شما در حال رخ دادن است نمی بییند.

بهتراست برنامه منظم ورزشی خود را ادامه دهید، یا در صورتی که چنین برنامه اینداشتید آن را آغاز کنید. ورزش به شما کمک می کند تا میزان کشیدگی طبیعیعضلات خود، قدرت آنها و میزان استقامت و تحمل آنها را به حد مناسبیبرسانید. بعلاوه، ورزش به شما کمک خواهد کرد تا با اضافه وزنی که تحمل میکنید، کنار بیایید و برای مواجهه با مراحل سختتر حاملگی آماده شوید. همچنیندر صورتی که یک برنامه منظم ورزشی برای خود تنظیم کنید، پس از زایماندرخواهید یافت که بازگشت به حالت طبیعی برایتان راحت تر خواهد بود. یکفعالیت ورزشی متعادل و بی خطر را که دوست دارید، انتخاب کنید پیاده روی وشنا، انتخابهای مناسبی برای خانمهای باردار هستند.

 

فعالیت های این هفته

 

یک پزشک یا ماما انتخاب کنید و با او قرار ملاقات بگذارید. برای آمادهشدن جهت معاینه، اولین روز از آخرین دوره پریود خود را یادداشت کنید (اینکار برای تعیین زمان تقریبی تولد کودک لازم است)، و سپس یک لیست ازسوالاتتان تهیه کنید. در مورد سابقه پزشکی، از اقوام خود و شوهرتان پرس وجو کنید. ممکن است پزشک از شما درباره بیماریهای مزمن یا ناهنجاریهایژنتیکی در هر دو خانواده سوال کند.

 



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 2:33 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

بدن کودک شما در حال شکل گیری است، و سلولهایی که بعدا اندامها وسیستمهای بدن او را تشکیل خواهند داد، به سرعت در حال تقسیم شدن هستند. اکنون، او به اندازه یک دانه کوچک عدس (با عرض تقریبی 4 تا 5 میلی متر) است. اگر شما می توانستید درون رحم خود را ببینید، یک سر بزرگ و چند نقطهتیره رنگ را می دیدید که محل تشکیل چشمها و بینی او خواهند بود. دو حفرهکوچک در دو طرف سر ، محل شکل گیری گوشها هستند، و دستها و پاهای او به شکلبرآمدگیهای کوچکی قابل مشاهده می باشند. دستها و پاها شبیه به باله ماهیهستند که پرده ضخیمی بین انگشتهای در حال رشد قرار گرفته است؛ اما انگشتاندست و پای او به زودی از یکدیگر جدا خواهند شد. زیر سوراخی که بعدا دهان اوخواهد شد، چین های کوچکی قرار دارند که نهایتا به گردن و آواره پایینتبدیل خواهند شد. در داخل بدن او، زیان و تارهای صوتی در حال شکل گیری میباشند.


قلب کودک شما که مرحله تقسیم به حفره های چپ و راست را آغاز کردهاست، حدود 100 تا 130 بار در دقیقه (تقریبا دوبرابر تعداد ضربان قلب شمادر دقیقه) می زند، و جریان خون در بدن او آغاز شده است. روده های او در حالرشد هستند و مجاری کوچک عبور هوا به تدریج در محلی که بعدا به ریه اوتبدیل خواهد شد، ظاهر می شوند. تولید سلولهای ماهیچه ای آغاز شدهاست واحتمالا از اواسط این هفته، کودک شما تکان دادن اعضای کوچک خود را آغازخواهد کرد. متاسفانه باید تا چند هفته پس از پایان سه ماهه اول دورانحاملگی خود صبر کنید تا بتوانید از احساس کردن حرکتهای آرام کودک خود، لذتببرید!

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

اگر تا کنون هم این احساس را تجربه نکرده باشید، به زودی خود را در مسیرپرتلاطم احساسات دوران حاملگی خواهید یافت؛ ممکن است یک روز بداخلاق و روزدیگر شاد باشید! هرچند ممکن است این احساسات متضاد برای شما نگران کنندهباشند (به خصوص اگر قبلا به اینکه کاملا بر احساسات خود تسلط دارید، افتخارمی کرده اید)، اما کاملا طبیعی هستند و ممکن است در تمام مدت حاملگی شماادامه پیدا کنند. این احساسات متضاد در اثر تغییر میزان هورمونها و معمولابه خاطر میزان زیاد هورمونها، رخ می دهند. جدای از بحث هورمونها، کل زندگیشما نیز در حال تغییر است، و چه کسی در این حالت دچار هیجانات روحی نمیشود؟!

دیدن لکه خون پس از ادرار بر روی لباس زیر یا دستمال توالت و یاخونریزی در اوائل دوران حاملگی طبیعی است؛ اما گاهی از اوقات ممکن استعلامت اولیه سقط جنین نیز باشد. در صورت مشاهده لکه یا خونریزی، به سرعت باپزشک یا مامای خود تماس بگیرید تا او مشخص کند که آیا این موارد بیانگر یکمشکل احتمالی می باشند یا خیر.

 

فعالیت های این هفته

 

برای مصرف ویتامینهای روزانه برنامه منظمی طراحی کنید: ویتامینها را دریک جعبه دارو که محفظه های جداگانه ای برای هر یک از روزهای هفته دارد،قرار دهید. هر روز شک کردید که آیا ویتامینهای آن روز را مصرف کرده اید یانه، محفظه مربوط به آن روز را چک کنید. جعبه دارو را در کنار مسواک خودقرار دهید تا هر شب در هنگام مسواک زدن، مصرف ویتامین را به یاد بیاورید



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 2:30 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

کودک شما هنوز یک دم کوچک دارد (که در واقع استخوان دنبالچه است) و درهفته های بعدی از بین خواهد رفت. اما این دم، تنها قسمتی است که با رشدکودک شما، کوچکتر می شود. اکنون کودک شما تقریبا 1.2 سانتی متر (به اندازهیک تمشک) است، و مفصل آرنج و همچنین انگشتان دست و پا (که اکنون دیگر قابلتشخیص هستند، هرچند هنوز هم پرده نازکی بین آنها وجود دارد) دارد. در سر اوکه خیلی بزرگتر از بدن او است، هر دو نیمکره مغز در حال رشد هستند. دندانها و فضای داخلی دهان او در حال شکل گیری است و گوشهای او نیز به رشدخود ادامه می دهند. پلکهای کودک، چشمهایش را (که اکنون کمی رنگی هستند) میپوشانند، و نوک بینی او (که شما یک روز نیشگونش خواهید گرفت) آرام آرام خودرا نشان می دهد! ضخامت پوست او به نازکی یک برگه کاغذ است و رگهای او رابه وضوح می توان دید.

کودک کوچک شما، آپاندیس و لوزالمعده هم دارد، کهنهایتا با تولید هورمون انسولین به هضم غذا کمک خواهد کرد. کبد کودک شمامشغول تولید گلبولهای قرمز خون است، و یک حلقه از روده های در حال رشد کودکشما در جهت بند ناف او شکل می گیرد؛ بند ناف او، اکنون رگهای خونی واضحیدارد که عمل تبادل اکسیژن و مواد غذایی با بدن کودک را بر عهده دارد. شماهنوز هم نمی توانید حرکت کردن کودک را حس کنید، اما او مثل یک لوبیای کوچکدر حال جست و خیز است و در داخل خانه آبی خود، حرکت می کند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

شما در سه ماهه اول حاملگی قرار دارید که بسیاری از زنان در این مرحله،مشکلات معمول حاملگی را تحمل می کنند. بواسطه حالت تهوع صبحگاهی (که ممکناست ظهر و شب هم رخ بدهد)، ممکن است نگه داشتن غذا در معده غیر ممکن باشد! این حالتهای تهوع تا حدودی به علت وجود هورمونهای دوران حاملگی در بدن شماایجاد می شوند. یک بسته بیسکویت را در کنار تخت خواب خود بگذارید و قبل ازبیرون آمدن از بستر، چند تا از آنها را بخورید تا از بروز حالت تهوعجلوگیری کنید. البته همه خانمهای حامله دچار تهوع صبحگاهی نمی شوند؛ لذا درصورتی که شما به این مشکل دچار نشده اید، نگران نباشید؛ شما از معدودخانمهای خوش شانس هستید! همچنین ممکن است در مقایسه با حالت معمولی بسیاربیشتر به توالت نیاز داشته باشید. حجم خون شما در دوران حاملگی به شدتافزایش می یابد، در نتیجه حجم بسیار زیادتری از مایعات از کلیه ها عبور میکند که نهایتا به جمع شدن ادرار بیشتر در مثانه منجر می شود. در ادامهدوران حاملگی، بایستی تهوعها کمتر شوند، هر چند ممکن است نیاز شما به توالتکم نشود.

 

فعالیت های این هفته

 

یک عکس از شکم خود بگیرید! در این هفته، پیش از اینکه اثر حاملگی درشکم شما نمایان شود و شکمتان اصطلاحا جلو بیاید، از یک نفر بخواهید که ازشکم شما عکس بگیرد. سپس هر ماه، تا هنگام تولد نوزادتان، یک عکس از شکم خودبگیرید. دنبال کردن مراحل حاملگی کار جالبی خواهد بود، و شما بعدا اینیادگاریها را دوست خواهید داشت!

خیلی جالب خواهد بود اگر در همه عکسها،لباس یکسان بپوشید، در محل یکسانی بایستید و فیگور یکسانی بگیرید! عکسهاینیمرخ برای این کار بهتر است؛ همچنین عکسهای سیاه و سفید نیز ممکن است زیباباشند.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 2:27 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اکنون اندازه کودک شما حدود 1.6 سانتی متر (در حدود اندازه یک لوبیاقرمز) است. او مرتبا حرکت می کند و تغییر مکان می دهد، هر چند شما تا چندهفته دیگر هم نمی توانید حرکتهای او را در داخل رحم خود حس کنید. دنبالچهجنینی او در حال ناپدید شدن است و پلکهای او تقریبا به طور کامل چشمهایش رامی پوشانند. هرچند هنوز هم پرده نازکی بین انگشتهای پا و دست او وجوددارد، اما این انگشتها در حال بزرگ شدن هستند. بازوهای او بزرگتر شده اند ودستهای او از مچ خم شده و به طرف قلبش قرار گرفته اند. مفصل زانوهای اوشکل گرفته اند و احتمالا پاهای او به اندازه ای بزرگ شده اند که بتوانند درجلوی بدن او به یکدیگر برخورد کنند. با صاف شدن بدن، سر او صافتر و عمودیتر می ایستد. مجاری تنفسی از حلق تا بخشهای ریه در حال رشد او کشیده شدهاند. هر کدام از سلولهای عصبی مغز او هم شاخه هایی ایجاد می کنند تا بایکدیگر ارتباط برقرار کرده و اعصاب ابتدایی را ایجاد کنند. هرچند ممکن استشما دائما درباره جنسیت کودک خود فکر کنید، اما اندامهای تناسلی او آنقدررشد نکرده اند که جنسیت او را نشان دهند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

وزن شما چندان افزایش پیدا نکرده است، اما مسلما برخی اندامهای شما (مثلسینه ها) در حال رشد هستند. شما به زودی به سوتین های بزرگتری نیاز خواهیدداشت. همچنین ممکن است اندازه دور کمر شما نیز افزایش یابد، که در این صورتمجبور خواهید شد شلوار جین دوست داشتنی خود را کنار بگذارید. تغییر دیگریکه چندان واضح نیست، افزایش حجم خون شماست؛ در اواخر دوران حاملگی، حجم خونشما 40 تا 50 درصد بیشتر از حالت عادی خواهد بود تا نیازهای کودکتان رابرآورده کند. با افزایش حجم خون، نیاز بدن شما به آهن نیز افزایش پیدا میکند. ویتامینهای روزانه را به طور مرتب مصرف کنید تا مطمئن شوید که آهناضافی مورد نیاز را مصرف کرده و دچار کم خونی نخواهید شد.

 

تغییراتهورمونی ممکن است موجب شوند که شما احساس خستگی یا تنبلی کنید. همچنین،نداشتن خواب خوب در شب هم یک مشکل معمول در این مرحله می باشد، مخصوصا اگردر شب احساس ناراحتی کنید یا مجبور باشید مرتبا به توالت بروید. تهوع واستفراغ متناوب نیز انرژی شما را کاهش می دهد. سعی کنید بین 9 تا 10 ساعتدر شب بخوابید یا اینکه در طول روز کمی استراحت کنید.

 

فعالیت های این هفته

 

حاملگی موجب می شود اندام شما به سرعت تغییر کند، و در طی هفته هایآتی، سینه و شکم شما بزرگتر خواهند شد. در گذشته، هنگام غذا خوردن، خردههای غذا روی دستمال غذا روی دامن شما می ریخت، اما از این به بعد، خرده هایغذا از سینه شما پایین تر نخواهند رفت! همچنین با بزرگتر شدن کودک، خم شدنروی بشقاب برای شما سخت تر خواهد شد. پس مایع لکه بر بخرید تا برایاتفاقات آتی آماده باشید!



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 2:13 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اکنون اندازه کودک شما در حدود 2.5 سانتی متر (حدود اندازه یک دانهانگور) است و وزن او در حدود چند گرم است، اما از آنجا که ساختار فیزیکیبدن او شکل گرفته است، آمادگی آن را دارد که به سرعت وزن اضافه کند. او هرروز به یک انسان کامل شبیه تر می شود. دنبالچه جنینی او کاملا از بین رفتهاست و اجزاء بدن او (شامل اندامها، ماهیچه ها و اعصاب) آرام آرام شروع بهکار خواهند کرد.

پلکهای او در حالت بسته قرار دارند و تا قبل از هفتهبیست و هفتم باز نخواهند شد. او هم اکنون نرمه گوش دارد و در آخر این هفته،بخشهای داخلی گوش او کامل خواهند شد. لب بالایی او نیز کاملا شکل گرفتهاست و دهان، بینی و سوراخهای بینی او نیز مشخص تر شده اند. نوک انگشتان اوکمی بزرگتر شده اند. تمام مفاصل اصلی (شانه ها، آرنجها، مچ ها، زانوها وقوزک پاها) در حال فعالیت می باشند، که به کودک شما امکان می دهند تااعضایش را حرکت دهد. قلب او اکنون به چهار حفره تقسیم شده است و دریچه هادر حال رشد می باشند. اندامهای تناسلی بیرونی او تشکیل شده اند، اما چندهفته دیگر می توان تشخیص داد که کودک شما پسر است یا دختر.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

ممکن است شما هنوز هم حامله به نظر نرسید (البته اگر قبلا حامله شده باشید،شکم شما زودتر جلو خواهد آمد) اما ممکن است از لحاظ روحی و عاطفی، شدیدامتلاطم باشید. تغییرات سریع خلق و خو در این مرحله بسیار متداول است؛ اینکهبه طور متناوب از احساس اینکه به زودی مادر می شوید، سرخوش یا نگران شویدطبیعی است. این احساسات ممکن است در طی دوران حاملگی و همچنین بعد از بهدنیا آمدن نوزاد شما، ادامه داشته باشند. سعی کنید کمی بی خیال باشید. تقریبا همه زوجهایی که در آستانه تولد کودک خود قرار دارند، نگران این مطلبهستند که این کودک ممکن است چه تغییراتی در زندگی آنها به وجود آورد، امااکثر آنها بعدا می گویند که مادر و پدر شدن بهترین چیزی بوده است که تا بهحال تجربه کرده اند.


شما ممکن است بیش از حد احساس نفخ یا باد معدهکنید. این امر بدان علت است که مقادیر زیاد هورمون پروژسترون که بدن شما دراوائل دوران حاملگی تولید می کند، ماهیچه ها و عضلات بدن شما (از جملهمجاری معده و روده) را شل می کند. این شل شدن عضلات، فرآیند هضم غذا را کندکرده و ممکن است موچب افزایش باد معده، تفخ، آروغ زدن، باد شکم و کلاافزایش احساسات ناخوشایند در ناحیه شکم، خصوصا پس از مصرف مقدار زیادیخوراکی، بشود.


اگر شما بیشتر از 35 سال سن دارید یا در خانواده شماسابقه بیماریهای ژنتیک مانند فیبروز کیستیک که یک بیماری نادر مادرزادی استوجود دارد، ممکن است بخواهید از مشاوره ژنتیک و یا آزمایش موسوم به CVS یانمونه برداری از پرزهای جفتی که بین هفته دهم و دوازدهم انجام می شود وبرخی عیوب و ناهنجاریها را مشخص می کند، استفاده کنید.

 

فعالیت های این هفته

 

یک برنامه روزانه را برای ارتباط با کودک خود آغاز کنید. می توانید هرروز دوبار، و هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه، در یک گوشه بنشینید و به کودکخود فکر کنید. برای بسیاری از خانمهای باردار، قبل از خواب و بعد از بیدارشدن زمان مناسبی برای این کار است. در این اوقات آرام باشید و دستهای خودرا بر روی شکم خود قرار دهید، بر تنفس خود تمرکز کنید و سپس به کودک خودفکر کنید؛ به امیدها و رویاهایتان، به اهدافتان به عنوان یک مادر، و.... این کار می تواند یک راه بسیار عالی برای آغاز پیوند بین شما و کودکتانباشد و به شما در جهت تبدیل شدن به یک مادر در آینده کمک می کند، همچنین ازنظر روانی بازگشت به زندگی طبیعی پس از وضع حمل را تسهیل خواهد کرد.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 2:11 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

کودک شما دیگر یک رویان کوچک نیست! هرچند او بزرگتر از یک خرما نیست،یعنی طول بدن او از فرق سر تا انتهای بدن تنها در حدود 2.5 سانتی متر یاکمی بیشتر است و کمتر از 8 گرم وزن دارد، اما بحرانی ترین مرحله رشد خود راپشت سر گذاشته است. اکنون مرحله موسوم به دوره جنینی آغاز شده است، که دراین مرحله، بافتها و اندامهای بدن او به سرعت رشد کرده و کامل می شوند. اکنون اندامهای حیاتی او شامل کبد، کلیه، روده ها، مغز و ریه ها در محل خودقرار داشته و در حال آغاز کردن فعالیت خود هستند؛ هر چند این اندامها درادامه دوران حاملگی به رشد خود ادامه می دهند. کبد او به ساختن گلبولهایخونی مشغول است و دیگر به کیسه زرده که قبلا این سلولها را تامین می کردنیازی نیست و این بافت به تدریج از بین می رود.

در سه هفته آینده، بیشتراز دوبرابر خواهد شد و به حدود 7.5 سانتی متر خواهد رسید. سر او در مقایسهبا چند هفته قبل نسبتا کوچکتر است، اما هنوز هم تقریبا نیمی از طول بدن اورا تشکیل می دهد. پیشانی او موقتا مغز در حال رشد او را به صورت متورم دربر گرفته و جلوتر از سر او قرار دارد؛ پیشانی او در آینده عقبتر خواهد رفت وظاهر کودک شما به یک انسان کامل شبیه تر خواهد شد. هر روز جزئیات بیشتریبر روی بدن او ظاهر خواهند شد: ناخنهای انگشتان دست و پا، و موهایی شبیه بهکرک هلو. انگشتان او اکنون کاملا از یکدیگر جدا شده اند؛ بازوها در محلآرنجها خمیده شده و انحنای کمی پیدا کرده اند؛ دستانش از مچ خم شده و رویقلبش قرار گرفته اند؛ پاهای او بزرگتر شده اند؛ و احتمالا پاهای او بهاندازه ای بزرگ شده اند که بتوانند در جلوی بدن او به یکدیگر برخورد کنند. او مشغول بلعیدن مایع آمنیوتیک بوده و با پاهایش لگد می زند!

اگر قادربودید کودک خود را در این هفته نگاه کنید، می توانستید شکل کلی ستون فقراتاو را از زیر پوستش که به کلفتی یک کاغذ پوستی است ببینید. اعصاب او از طرفنخاع در حال شکل گیری می باشند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

اکنون اندازه رحم شما دوبرابر شده است. قبل از حامله شدن، رحم شما بهاندازه یک گلابی بود. در این هفته، اندازه آن در حدود یک گریپ فروت می شود. در معاینه بعدی توسط پزشک، ممکن است بتوانید به کمک گوشی طبی که پزشک برروی شکم شما حرکت می دهد، صدای ضربان قلب تند کودک خود را بشنوید. برخی ازخانمها می گویند که صدای قلب کوچک کودکشان شبیه به صدای اسبهایی است کهچهار نعل می دوند و شنیدن این صدا برای اولین بار، یکی از بهترین لذتهای سهماهه اول حاملگی است.

 

فعالیت های این هفته

 

بستگی به قابلیت بدنی خود، می توانید در دوران حاملگی خود، فعالیتهایمتنوعی را انجام دهید. شنا و پیاده روی بهترین انتخابها برای کل نه ماهحاملگی هستند. ورزش میزان کشیدگی طبیعی، قدرت و استقامت عضلات را ارتقا میدهد. این موارد می توانند به شما در تحمل وزن اضافی دوران حاملگی کمک کنند،شما را برای فشار فیزیکی زایمان آماده کرده و پس از زایمان، بازگشت اندامشما به حالت طبیعی را آسانتر کنند. متاسفانه، دلیلی در دست نیست که نشاندهد تمرینات ورزشی منظم، طول زایمان را کاهش می دهند.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 2:9 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

کودک شما اکنون به اندازه یک انجیر است و بدن او کاملا شکل گرفته است؛حدود 3.8 سانتی متر طول و حدود هشت گرم وزن دارد. پوست او هنوز شفاف است وبه همین خاطر می توان اکثر رگهای خونی او را به وضوح دید. بعضی ازاستخوانهای او در حال تشکیل شدن بوده و ریشه دندانهای کوچک او به تدریج درزیر لثه اش ظاهر می شوند. انگشتان دست و پای او کاملا از یکدیگر جدا شدهاند و او به زودی قادر خواهد بود که مچش را باز و بسته کند. او لگدهایآرامی می زند و کش و قوس می آید؛ حرکات ریز او به قدری نرم و روان است کهبیشتر شبیه به رقص در آب می ماند. با رشد بدن او، این حرکتها نیز بیشتر شدهو رشد یافته تر و کاربردی تر خواهند شد. با رشد پرده دیافراگم، کوچولویشما ممکن است سکسکه هم بکند. از آنجا که او هنوز خیلی کوچک است، تنها بینهفته های شانزدهم تا بیستم قادر خواهید بود برای اولین بار این حرکات او رااحساس کنید.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

شما ممکن است در این دوره عوارض عجیبی را مشاهده کنید، همانند افزایش بیشاز حد بزاق دهان. سعی کنید یاد بگیرید که کدام یک از این عوارض طبیعی هستندو کدام یک ممکن است نشانه یک مشکل احتمالی باشند. همچنین ممکن است سوالاتیدر زمینه فعالیتها یا خوردن غذا ها و داروها داشته باشید. به دنبال پاسخاین سوالات بروید تا بدانید در دوران حاملگی چه کارهایی ایمن و بی خطرهستند و چه کارهایی ممکن است خطرناک باشند

اگر تهوع به شما اجازه نمیدهد که غذاهای متنوع بخورید، یا هنوز هم خیلی وزن اضافه نکرده اید (بسیاریاز خانمهای حامله در سه ماهه اول بین 1 تا 2.5 کیلوگرم وزن اضافه می کنندنگران نباشید. اشتهای شما به زودی باز می گردد و شما هر هفته حدود نیمکیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد)

 

فعالیت های این هفته

 

چیزی ذکر نگردیده است و تا هفته ی 14 همه ی فعالیت های شما بلامانع خواهد بود



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:,ساعت 2:3 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اندازه کودک شما به حدود 5 سانتی متر یعنی تقریبا اندازه یک لیموترش رسیده است و حدود 15 گرم وزن دارد. صورت او به صورت یک انسان کامل شباهت بیشتری دارد. چشمهایش که در ابتدا در دو طرف صورت او شکل گرفته بودند، به یکدیگر نزدیکتر شده اند و گوشهای او در نزدیکی مکان نهایی خود در دو طرف سر او قرار دارند. روده های کودک شما، که آنقدر سریع رشد کرده اند که تا حدی وارد بند ناف او هم شده بود، حرکت بازگشتی خود را به سمت حفره شکمی آغاز می کند. کلیه های او، ادرار را در مثانه جمع آوری می کنند. سلولهای عصبی او به سرعت زیاد شده اند و ارتباطات عصبی مغز در حال شکل گیری هستند. اکنون ممکن است کودک شما واکنشهای بیشتری مثل مکیدن نشان بدهد؛ اگر شما به شکم خود فشار وارد کنید، او حتی ممکن است در داخل رحم شما پیچ و تاب هم بخورد؛ با این حال برای چند هفته دیگر هم شما قادر به احساس کردن حرکات او نخواهید بود.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

رحم شما بر روی استخوانهای لگنی در حال بزرگ شدن است و پزشک شما می تواندبخش بالایی رحم را در قسمت پایین شکم شما احساس کند. هرچند تا چند هفتهدیگر هم شما به لباس حاملگی احتیاج نخواهید داشت، اما مطمئنا احساس کردهاید که اندازه دور کمر شما در حال بزرگ شدن است و در لباسهای گشادتر احساسراحتی بیشتری می کنید.


همچنین ممکن است شما سوزش معده را تجربه کردهباشید؛ در این حالت شما سوزشی را که معمولا از پایین جناق سینه شروع شده وتا حلق ادامه پیدا می کند، احساس می کنید. این حالت به خاطر تغییراتهورمونی و همچنین تغییرات اندام شما رخ می دهد و ممکن است موجب شود که ازغذا یا خواب خود لذت کافی نبرید. در این حالت، خوردن مقادیر کم غذا و پرهیزاز مصرف غذاهای سرخ شده، چرب، تند و ادویه دار که مشکل را شدیدتر می کنند،می تواند کمک کننده باشد.

 

فعالیت های این هفته

 چیزی ذکر نگردیده است



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:49 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

هر چند کودک شما هنوز خیلی کوچک است، اما احتمالا شکم شما به زودی بهقدری بزرگ خواهد شد که همه خواهند فهمید شما باردار هستید! در واقع اکنونکودک شما از فرق سر تا انتهای بدن، حدود 7.5 سانتی متر یعنی به اندازه یکمیگوی بزرگ! طول دارد و حدود 30 گرم است. صرف نظر از اندازه اندامها نسبتبه یکدیگر، بدن کودک شما در داخل رحم، کاملا شکل گرفته است. در مقایسه باچند هفته پبش، اندازه اندامهای کودک شما متناسب تر شده و اندازه سر او درحدود یک سوم کل بدن است. انگشتان کوچک او (که هر کدام یک اثرانگشت منحصر بهفرد دارند) در سر جای خودشان هستند. کلیه ها و مجاری ادراری او در حالفعالیت هستند و او ادرار خود را به داخل مایع آمنیوتیک (که قبلا آن را میبلعید) می ریزد. با آغاز سه ماهه دوم حاملگی، بخش حساس و بحرانی رشد کودکشما پایان یافته است و احتمال وقوع سقط جنین بسیار کاهش می یابد.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

اکنون باید جشن بگیرید؛ این هفته آخرین هفته از سه ماهه اول است! هفتهآینده، شما در سه ماهه دوم حاملگی خود قرار دارید. این مسئله به دو دلیلخیلی مهم است: اول اینکه احتمال سقط جنین در شما بسیار کم شده است و دوماینکه در اکثر خانمهای حامله عوارض اولیه حاملگی (مانند تهوع صبحگاهی) ازبین می روند. با این حال در برخی موارد، سوزش معده جای تهوع را می گیرد. هرچند تا تولد نوزاد شما چندین ماه باقی مانده است، اما ممکن است سینه هایشما در حال تولید کولوستروم یا آغوز باشند؛ یک ماده بسیار مغذی که غذایکودک شما را در روزهای اول تولدش تامین می کند، در حالی که تا جاری شدن شیراز سینه ها زمان زیادی باقی مانده است. همچنین بسیاری از زوجها در سه ماههدوم شاهد افزایش میل جنسی می باشند، زیرا حالت تهوع کاهش یافته و انرژیبدن افزایش می یابد.

 

 

فعالیت های این هفته

 چیزی ذکر نگردیده است

 



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:46 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اندازه کودک شما از سر تا پا در حدود 8.9 سانتی متر و تقریبا به اندازهیک لیمو است و حدود 60 گرم وزن دارد. بدن او سریعتر از سر او رشد می کند وسر او اکنون بر روی یک گردن خوش ترکیب تر قرار گرفته است! در آخر این هفته،دستهای او درازتر شده اند و اندازه آنها با کل بدن او متناسب است. با اینحال پاهای او باید کمی بزرگتر شوند تا با بقیه اندامهای او متناسب شوند. همچنین به تدریج پوششی از موهای کرک مانند و بسیار نرم (که لانوگو یا کرکجنینی نامیده شده و نازک، بی رنگ و فاقد مغز هستند) تمام بدن او را خواهدپوشاند. کبد او تولید صفرا را در این هفته آغاز می کند، که این امر نشان میدهد که کبد فعالیت مناسبی دارد؛ طحال نیز همکاری خود را در تولید گلبولهایقرمز خون آغاز می کند. او ادرار نیز تولید می کند و آن را به داخل مایعآمنیوتیک می ریزد؛ این کار، یک فرآیند طبیعی است که تا زمان تولد او ادامهخواهد داشت. شما هنوز هم قادر نخواهید بود حرکتهای کودک خود را احساس کنید،اما دستها و پاهای او که اکنون حدود 1.25 سانتی متر طول دارند فعالتر وانعطاف پذیرتر شده اند. از آنجایی که مغز او ارسال پالسهای عصبی را آغازکرده است، گاهی اوقات ماهیچه های صورت او تغییراتی را نشان می دهند که بهصورت نگاه با چشمهای نیمه باز، اخم کردن و شکلک درآوردن دیده می شود. اکنونکودک شما می تواند چنگ بیندازد و همچنین می تواند انگشت شست خود را بمکد!

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

با کاهش و از بین رفتن تدریجی عوارض اولیه حاملگی مانند تهوع، خستگی و دردسینه، شما انرژی بیشتری به دست آورده و از تغییرات بدن خود احساسخوشایندتری خواهید داشت. هر چند ناحیه بالایی رحم تنها کمی بالاتر ازاستخوان لگنی قرار دارد، اما همین میزان رشد کودک نیز کافی است تا شکم شمارا اندکی جلو بیاورد. جلو آمدن شکم یک مرحله مهیج در حاملگی است و می تواندبرای شما و همسرتان، یک نشانه آشکار از وجود کودکی که در انتظارش هستید،باشد. کمی از وقت خود را برای فکر کردن، خیالبافی و لذت بردن از این وضعیتاختصاص دهید. اندکی نگرانی در این زمان، طبیعی است؛ اما همچنین می توانیداز خوشحالی فریاد بکشید، زیرا با شروع سه ماهه دوم، خطر سقط جنین به شدتکاهش یافته است. اکنون بر مراقبت از خود و کودکتان تمرکز کنید و ایمانداشته باشید که برای آنچه بعدا رخ خواهد داد، کاملا آماده اید.

 

فعالیت های این هفته

 

برای آخرین دیدارهای دوستانه با دوستان خوبتان، آماده شوید: مادر شدنممکن است عمیقا روابط شما با دیگران را تغییر دهد؛ برای بسیاری از خانمهاییکه به تازگی بچه دار شده اند، رفت و آمد با دوستان در کمترین اولویت قراردارد. هر کاری می توانید انجام دهید تا روابط شما مستحکم تر شود و ازمصاحبت یکدیگر لذت ببرید. یک آخرهفته آرام و شاد با دوستتان می تواند یکگزینه ایده آل باشد؛ در صورتی که این کار ممکن نیست، یک روز کامل را بهخرید کردن، خوردن، حرف زدن و غیبت کردن، لوس بازی یا هر کار دیگری که دوستدارید در جمع دوستان یا خانواده انجام دهید، اختصاص بدهید.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:44 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اکنون طول بدن کودک شما از فرق سر تا پا حدود 10 سانتی متر، و وزن او درحدود 80 گرم است. کودک شما اکنون عملیات دم و بازدم را با مایع آمنیوتیک (به جای هوا) انجام می دهد که به رشد کیسه های هوا در ریه های او کمک میکند. اکنون اندازه پاهای او بزرگتر از دستهای او شده است، و می تواند همهمفصلها و اعضایش را حرکت دهد. این بدان معنی است که دستهای او بهتر کار میکنند. غده های عرقی به تدریج ظاهر می شوند و با اینکه پلک چشمهای او بستهاست، چشمانش می توانند نور را احساس کنند. اگر شما یک نور شدید را به طرفشکم خود بتابانید، احتمالا کودک شما روی خود را از نور برمی گرداند. دراطراف کودک شما چیز زیادی وجود ندارد که او بتواند مزه آن را امتحان کند،اما اندام چشایی او در حال ظاهر شدن است. اگر در این زمان سونوگرافی انجامدهید شاید و فقط ممکن است از جنیست کودک خود آگاه شوید! با این حال اگراین آزمایش هم نتوانست جنسیت کودک شما را تعیین کند ناراحت نشوید. تعیینجنسیت به عواملی از قبیل میزان شفافیت تصویر و وضعیت کودک در زمان انجامسونوگرافی بستگی دارد. کودک شما ممکن است به حالت حلقه زده قرار گرفته یاچرخیده باشد تا شما را سر کار بگذارد!

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

احتمالا شما تا کنون حدود 2 کیلوگرم یا کمی بیشتر وزن اضافه کرده اید. اگرمیزان اضافه وزن شما کمی کمتر یا بیشتر از این مقدار است خیلی نگران نشوید. میزان اضافه وزن در خانمهای حامله با یکدیگر متفاوت است. هرچند شما بانوسانات دوره حاملگی خو گرفته اید اما ممکن است هر از چند گاهی با بروز یکعارضه جدید غافلگیر شوید. اگر دچار گرفتگی بینی شدید می توانید آن را هم ازجمله عوارض حاملگی فرض کنید؛ زیرا افزایش هورمون استروژن ممکن است به تورمغشاء مخاطی و در نتیجه تولید مخاط بیشتر منجر شود. حجم خون شما نیز در حالافزایش است که در نتیجه موجب گشاد شدن رگهای شما (که شامل رگهای بینی نیزمی شوند) می گردد. در نتیجه ممکن است گاهی اوقات خون دماغ شوید. از آنجا کهحاملگی موجب ایجاد تغییراتی در سیستم ایمنی بدن شما می شود و احتمالابتلای شما به برخی عفونتهای خاص افزایش می یابد ممکن است بیشتر دچارسرماخوردگی یا آلرژی شوید. در هر حال از مواد محرک مانند دود سیگار، گرد وغبار و الکل دوری کنید. برای بهبود وضعیت منافذ بینی شبها از بخارساز یامرطوب کننده های هوا استفاده کنید و مقادیر زیادی مایعات بنوشید. همچنین میتوانید از قطره نمکی بینی یا کلرور سدیم استفاده کنید. در صورتی کهوضعیتتان خیلی بد است از پزشک یا مامای خود در مورد استفاده از داروی ضداحتقان یا دکونژستانت سوال کنید.


اگر خود و همسرتان این روزها کمی استرسدارید نگران نباشید، شما تنها نیستید؛ بسیاری از زوجها نگران سلامتی کودک وخیلی چیزهای دیگر هستند، مثلا اینکه آیا از عهده مسوولیت خود به عنوانوالدین بر می آیند یا خیر؟ با این حال اگر مشکلات فیزیکی و بدنی شما کمباشد و کمی هم انرژی به دست آورید این دوره سه ماه می تواند بسیار جالبباشد. پس سعی کنید از آن لذت ببرید.

 

فعالیت های این هفته

 

با کودک خود حرف بزنید. این کار برای ایجاد پیوند بین شما و کودکتانبسیار خوب است. اگر حرف زدن با کودک، به نظر شما کار عجیب و غریبی است میتوانید برایش داستان بگویید؛ یک کتاب، مجله یا روزنامه بخوانید؛ یا رازهایخود را به او بگویید! انجام این تمرین پس از تولد کودکتان در برقراریارتباط بین شما خیلی کمک می کند بعلاوه حرف زدن با کودکان یکی از بهترینراههایی است که در یادیگری زبان به آنها کمک می کند



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:42 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

با طولی به اندازه 11 سانتی متر و وزنی حدود 110 گرم کودک شما به اندازهیک گلابی بزرگ شده است! با این حال در سه هفته آینده او به سرعت رشد خواهدکرد؛ وزن او دو برابر شده و چند سانتی متر به طول او اضافه خواهد شد. اکنون اعضای قسمت پایینی بدن او بیشتر رشد کرده اند. سر او صافتر قرارگرفته است و چشمهای او در جلوی صورتش جای دارند. گوشهای او هم در نزدیکیمحل نهایی شان قرار دارند. برخی از اندامهای بدن او که کامل تر هستند (ازجمله سیستم گردش خون و مجاری ادراری) مشغول فعالیت می باشند. قلب او روزانهدر حدود 25 لیتر خون را پمپ می کند و کل خون او چندین بار در تمام بدن اومی چرخد و در اواخر دوران حاملگی این مقدار به حدود 190 لیتر افزایش مییابد. پوست سر او نیز در حال شکل گیری است، هر جند موهای او هنوز هم قابلتشخیص نیستند. چشمهای او با اینکه بسته هستند به آرامی حرکت می کنند و حتیرشد ناخنهای انگشتان پای او آغاز شده است.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

آیا اطرافیانتان به شما گفته اند که چقدر جذاب به نظر می رسید؟ سرخی گونهها (ناشی از حاملگی) یک واقعیت است که عامل آن افزایش جریان خون در سطحپوست بدن می باشد. با تثبیت مقادیر هورمونها و کم شدن حالتهای تهوع خود شمانیز لذت بیشتری از این دوران می برید. همچنین به علت کاهش شدید احتمال سقطجنین پس از هفته چهاردهم شما دلواپسی چندانی نسبت به سلامت کودک خودنخواهید داشت و این هم عامل دیگری برای خوب بودن حال شما است!


به زودیشما یکی از بهترین لحظات حاملگی را تجربه خواهید کرد: احساس کردن حرکتکودکی که در شکم دارید. برخی از خانمهای حامله این لحظه مهیج را در هفتهشانزدهم تجربه می کنند در حالی که اکثر خانمها باید تا هفته هجدهم یا بیشترمنتظر بمانند. اگر این اولین حاملگی شماست چندان دلواپس نباشید. ممکن استاین اتفاق تا هفته بیستم هم رخ ندهد. اولین حرکتهای کودک ممکن است مثل لرزشحرکت حبابهای هوا یا حتی شبیه به درست کردن ذرت بوداده به نظر بیایند. درهفته های بعد شما مطمئنا لگد زدن کودک را احساس خواهید کرد.

 

 

فعالیت های این هفته

 

حتی اگر در خانه می مانید برای یک آخرهفته رمانتیک برنامه ریزی کنید؛وقتی نوزاد شما به دنیا بیاید دیگر شما و همسرتان قادر نخواهید بود که یکآخر هفته را به تنهایی با هم بگذرانید. این موقعیت را از دست ندهید. بیشتراز این هم صبر نکنید زیرا با آغاز سه ماه سوم ممکن است مسافرت برای شمابسیار خسته کننده و زجرآور شود. اگر نمی توانید به مسافرت بروید در شهر خودبگردید و از مصاحبت با یکدیگر لذت ببرید. حتی یک شام دونفره و سینما هم میتواند گزینه خوبی باشد!



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:39 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

وزن کودک شما حدود 155 گرم و اندازه او حدود 12.7 سانتی متر است؛ تقریبابه اندازه یک پیاز بزرگ. او می تواند مفصلهای خود را تکان دهد و اسکلت اوکه تاکنون به صورت غضروف نرم بود آرام آرام به استخوان تبدیل می شود. حسشنوایی او در حال رشد است. بند ناف او که شاهراه حیات وی برای اتصال به جفتاست هر روز محکمتر و ضخیم تر می شود.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

با اضافه وزنی که در ناحیه بالا و جلوی بدن خود پیدا کرده اید ممکن استگاهی اوقات در هنگام راه رفتن تعادل خود را از دست بدهید. کفشهای پاشنهبلند خود را کنار بگذارید و از کفشهای پاشنه کوتاه استفاده کنید تا احتمالزمین خوردنتان کاهش یابد. شاید این احساس برای شما تازگی داشته باشد کهباید از شکم خود محافظت کنید و این خیلی خوب است. ضربه و آسیب به شکم شماممکن است برای خودتان و همچنین کودکتان خطرناک باشد پس حتما در هنگامرانندگی از کمربند ایمنی استفاده کنید. برای حفاظت بیشتر کمربند ایمنی رااز کنار ران و کفل خود عبور داده و قفل آن را زیر شکم خود محکم کنید. کمربند ایمنی نباید از روی شکم شما بگذرد بلکه یک قسمت از بالا و قسمت دیگراز زیر شکم عبور کند.

 

 

فعالیت های این هفته

 

فهرستی از نامهای انتخابی خود برای اسم کودکتان بسازید؛ در یک لیست دهنام را که می پسندید یادداشت کنید، از همسرتان نیز بخواهید که این کار راانجام دهد. لیستهایتان را به یکدیگر بدهید و هر کدامتان هر کدام از اسمهارا که دوست ندارید خط بزنید. این کار را ادامه دهید تا به یک لیست برسید کههر دو همه اسامی موجود در آنرا می پسندید. در مورد دوست داشتن یا دوستنداشتن این اسامی با همدیگر حرف بزنید. برخی از زوجها قانونهایی را برایاسم کودکشان تعیین می کنند؛ می توانید در این موارد با هم صحبت کنید تا بهاتفاق نظر برسید.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:37 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اندازه کودک شما تقریبا 14 سانتی متر (تقریبا به اندازه یک سیب زمینیبزرگ) و وزن او حدود 220 گرم است. او مشغول خم کردن دستها و پاهایش است وشما به تدریج این حرکات را بیشتر و بیشتر احساس خواهید کرد. رگهای خونی اورا می توان از زیر پوست نازک و شفافش دید و گوشهای او اکنون در مکان نهاییخود قرار دارند و بخشهای بیرونی گوشهای او نیز پیدا هستند. دور اعصاب او بامیلین (که یک پوشش محافظ از جنس چربی است) در حال پوشیده شدن است و اینفرآیند تا یکسال پس از تولد او نیز ادامه خواهد یافت. اگر کودک شما دختراست رحم و لوله های فالوپ او شکل گرفته و در محل نهایی خود قرار دارند. اگرکودک شما پسر است اندامهای جنسی او قابل مشاهده هستند هر چند ممکن است درسونوگرافی دیده نشوند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

با افزایش اشتها و اندازه دور کمر، پوشیدن لباسهای گشادتر و راحت تر برایشما ضروری بنظر می رسد. به دنبال لباسهای حاملگی که مناسب شکم برآمده شماباشند بگردید. لازم نیست هزینه زیادی برای این کار بپردازید. گاهی میتوانید از دوستان و اقوام به امانت بگیرید یا لباسی را انتخاب کنید که تاآخر بارداری و حتی مدتی بعد از آن قابل استفاده باشد.


ممکن است شنیدهباشید که در 6 ماه آخر حاملگی بهتر است به طرف چپ بخوابید. علت آن این استکه اگر به پشت بخوابید رحم شما به استخوان لگنی فشار می آورد بویژه اینفشار به سیاهرگ بزرگ تحتانی وارد می شود که مسوولیت بازگرداندن خون ازاندامهای تحتانی شما به قلب را بر عهده دارد. اگر به طرف چپ بخوابید اینفشار از بین می رود. یک بالش بین پاها یا زیر کفل یا پای خود قرار دهید تاراحت تر باشید.


تغییرات بسیاری زیادی در سیستم قلبی- عروقی شما در حالاتفاق افتادن است و در سه ماهه دوم احتمالا فشار خون شما کمتر از معمولخواهد بود. در صورتی که در حالت خوابیده یا نشسته قرار دارید به سرعت بلندنشوید زیرا ممکن است دچار سرگیجه شوید.


در صورتی که تا به حال آزمایشسونوگرافی انجام نداده اید احتمالا این آزمایش را در این سه ماهه (معمولابین هفته های شانزدهم تا بیستم) انجام خواهید داد. این آزمایش بدون درد بهپزشک شما کمک خواهد کرد تا ببیند که شما چند جنین در شکم خود دارید، وضعیترشد کودک شما را ارزیابی کند، برخی عیوب مادرزادی احتمالی را چک کند، جفت وبند ناف را بررسی کند و اینکه آیا تاریخ تعیین شده برای تولد کودک شمادقیق است یا خیر؟ ممکن است شما کودک خود را در صفحه مخصوص سونوگرافی در حالحرکت یا مکیدن انگشت ببینید. هنگامی که برای آزمایش می روید همسر خود راهم ببرید و یک پرینت هم از عکس فرزند خود برای گذاشتن در اولین آلبوم عکساو بگیرید! می توانید قبلا بپرسید که آیا می توانید دوربین هم با خود ببریدیا خیر و شاید بتوانید با یک ضبط صوت مراحل سونوگرافی را ثبت کنید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

خیلی عالی خواهد بود اگر بتوانید در یکی از کلاسهای مربوط به آموزشهایدوران بارداری و تمرینات زایمان ثبت نام کنید؛ در ایران فعلا این کلاسهابصورت منسجم و همگانی ارائه نمی شود، پس جستجوی خود را از همین حالا آغازکنید. ممکن است بیمارستان شما کلاسهایی را برگزار کند، یا می توانید بهتوصیه های پزشک یا مامای خود و یا دوستانتان توجه کنید. وقتی زمان زایمانفرا برسد خواهد دید که شرکت در این کلاسها ارزش صرف وقت و هزینه را داشتهاست.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:35 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

وزن کودک شما حدود 260 گرم و اندازه او حدود 15 سانتیمتر (تقریبا اندازهیک کدوسبز کوچک) می باشد. دستها و پاهای او در موقعیت صحیح نسبت به یکدیگرو همچنین نسبت به کل بدن او قرار دارند. کلیه های او به تولید ادرار ادامهمی دهند و موهای او در حال جوانه زدن است. این دوره برای رشد اندامهای حسیاو بسیار حساس است؛ مغز او قسمتهای ویژه ای برای بویایی، چشایی، شنوایی،بینایی و لامسه ایجاد می کند. اگر فرزند شما دختر باشد هم اکنون حدود 6میلیون تخمک در تخمدانهای او موجود است. تعداد تخمکها به تدریج کم می شودتا اینکه در زمان تولد به کمتر از 2 میلیون می رسد.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

تنها یک هفته دیگر به رسیدن به نیمه دوران حاملگی باقی مانده است. شما ممکناست در ناحیه پایین شکم خود احساس درد داشته باشید که این درد ممکن است تاکشاله ران نیز امتداد یابد؛ یا ممکن است یک درد ناگهانی و شدید (مثل تیرکشیدن) خصوصا در پایان یک روز کاری یا هنگامی که تغییر وضعیت می دهید، دریک یا دو طرف شکم احساس کنید. این درد به درد لیگامان گرد موسوم است و بهخاطر کشیده شدن ماهیچه ها و رباطهایی که از رحم در حال رشد شما حمایت میکنند، ایجاد می شود. این درد خطرناک نیست اما اگر در حالت استراحت هم ادامهپیدا کند یا شدید و پایدار شود، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.


همچنینممکن است اخیرا تغییراتی در پوست خود مشاهده کرده باشید. آیا کف دستهایشما قرمز شده اند؟ لازم نیست نگران چیزی باشید؛ این اتفاق در اثر افزایشمیزان هورمون استروژن است. همچنین مشاهده لکه های تیره رنگ در بعضی قسمتهایپوست در دوران حاملگی معمول است. هنگامی که این لکه ها بر روی لب بالایی،گونه ها و پیشانی ظاهر شوند به آن کلوآسما یا نقاب حاملگی می گویند. شماممکن است این لکه ها را روی بازوها یا دیگر اندامهایی که در معرض نورخورشید هستند نیز مشاهده کنید. نوک پستانها، کک و مک ها ، اثر قدیمی زخمها،زیر بغل یا قسمت داخلی بازوها، قسمت داخلی رانها و فرج نیز ممکن است دردوران حاملگی تیره رنگ شوند. مسیر تیره رنگی که از ناف شما بسمت پائین و تااستخوان شرمگاهی امتداد پیدا می کند لینه آ نیگرا یا خط سیاه نامیده میشود. این لکها و تیرگیها به دلیل افزایش موقت ملانین (ماده ای که رنگ موپوست و چشمان را ایجاد می کند) است و در اکثر خانمها پس از زایمان به سرعتاز بین می رود. بهتر است خود را در برابر نور خورشید قرار ندهید زیرا موجبتشدید تغییرات رنگدانه های پوست می شود. هنگامی که می خواهید از منزل خارجشوید لباس کامل بپوشید، از کلاه لبه دار یا نقاب دار استفاده کنی،د عینکآفتابی به چشم بزنید و حتما از محلولها یا کرمهای ضدآفتاب استفاده کنید. نهایتا اگر دچار تیرگی شدید پوست در قسمتهای در معرض دید شوید یا از نقابحاملگی خود خجالت بکشید، کمی آرایش می تواند آنها را بپوشاند. لطفاخودسرانه از کرمهای لک بر استفاده نکنید، بعضی از آنها حاوی موادی هستند کهمصرف آن در دوران بارداری ممنوع است، بعدا وقت کافی برای بهسازی پوست خودخواهید داشت.

 

 

فعالیت های این هفته

 

اگر قرار است به شغل خود بازگردید، جستجوی خود را برای پیدا کردنمهدکودک یا فرد مناسب برای نگهداری از کودک آغاز کنید؛ شاید به نظر شما کمیزود باشد اما معمولا افراد زیادی در لیست انتظار مهد کودکهای خوب قراردارند. همچنین حالا در مقایسه با زمانی که یک نوزاد به همراه خود داریدراحت تر است که از این مهد کودک به آن یکی بروید. ممکن است گزینه های زیادیبرای نگهداری و مراقبت از فرزند خود داشته باشید پس نکات مثبت و منفی همهآنها را اعم از مهد کودکهای روزانه، پرستارهای بچه، پرستارهای خانگی، وهمچنین مراقبت از کودک توسط خویشاوندان را مورد بررسی قرار دهید. از حالامی توانید در این مورد نیز با همسر خود صحبت کنید و نقطه نظرات وی را جویاشوید.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:33 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

وزن کودک شما به 320 گرم رسیده است. طول بدن او نیز از فرق سر تا باسنبرابر 16.5 سانتی متر و از فرق سر تا پاشنه پا به صورت کشیده و صاف حدود 25سانتی متر است. (در بیست هفته اول طول بدن کودک را از سر تا باسن محاسبهمی کنیم. بعد از آن طول بدن او را از سر تا نوک انگشتان پا محاسبه می کنیم. زیرا در بیست هفته اول پاهای کودک خمیده شده و در مقابل نیم تنه بالایی اوقرار گرفته اند و به سختی می توان طول آنها را اندازه گرفت(.
یک مادهچرب و سفید رنگ بنام ورنیکس تمام بدن کودک را می پوشاند تا از پوست او درمدت طولانی غوطه ور بودن در مایع آمنیوتیک محافظت کند. این پوشش نرم و لیزحرکت کودک در مجرای زایمان را نیز آسان تر می کند.

عمل بلعیدن توسط کودکبیشتر انجام می شود که یک تمرین خوب برای دستگاه گوارش او است. او مکونیومنیز تولید می کند که یک ماده چسبنده و سیاهرنگ است و مخلوطی از سلولهایمرده ترشحات دستگاه هاضمه و همچنین مایع آمنیوتیک بلعیده شده می باشد. اینماده در روده های او جمع می شود و در اولین مدفوع او پس از تولد از بدنشخارج می شود (البته بندرت برخی از کودکان این ماده را در رحم یا در طولزایمان دفع می کنند.(

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

نیمی از راه گذشته است؛ تبریک! اکنون قسمت بالایی رحم در کنار ناف شما قراردارد و احتمالا وزن شما حدود 4.5 کیلوگرم اضافه شده است. از این به بعدممکن است هر هفته حدود نیم کیلوگرم وزن اضافه کنید. (اگر حاملگی را بالاغری و کسر وزن آغاز کرده اید شاید لازم باشید که کمی بیشتر وزن اضافهکنید. اگر هم حاملگی را در حالتی که اضافه وزن داشته اید آغاز کرده ایدشاید کمی کمتر وزن اضافه کنید). اطمینان حاصل کنید که آهن به میزان کافیمصرف می کنید، زیرا این ماده بطور عمده در تولید هموگلوبین نقش دارد (هموگلوبینها بخشی از گلبولهای قرمز خون هستند که اکسیژن را در بدن شماجابجا می کنند). در دوران حاملگی بدن شما به مقدار بیشتری آهن نیاز دارد تابتواند کودک در حال رشد شما، جفت و افزایش حجم خون خود شما را تامین کند. غذاهای سرشار از آهن که می توانید مصرف کنید شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ،گوشت ماهی، تخم مرغ، عدس و دیگر حبوبات، اسفناج و غلاتی که با آهن غنی شدهاند، هستند.


اگر تاکنون در کلاسهای مربوط به زایمان و تولد نوزاد ثبتنام نکرده اید بهتر است پرس و جو را آغاز کنید. اگر دفعه اول حاملگی شماباشد و یا بار چندم، باز هم می توانید از کلاس منظمی که شما را برایسختیهای حاملگی و زایمان آماده می کند بهره ببرید. اینگونه کلاسها ممکن استجلسات هفتگی باشند یا بصورت یک کلاس فشرده یکروزه برگزار شوند و ممکن استشما بتوانید با همسر یا مادر خود در آن شرکت کنید. بهتر است بدانید که درهفته سی و هفتم رشد کودک شما تقریبا کامل شده و شما باید برای تولدفرزندتان آماده باشید؛ لذا به گونه ای برنامه ریزی کنید که قبل از آن زمانآمادگی های لازم را کسب کرده باشید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

یک کار بامزه انجام دهید: نصف دوران حاملگی شما گذشته است پس می توانیدجشن بگیرید. ایده های زیر ممکن است کمک کننده باشند:
-
برای اینکهبیشتر لذت ببرید صابونها و شمعهای معطر بخرید، لباس نو بپوشید، یا خود رابه یک ماساژ مخصوص خانمهای حامله مهمان کنید (شاید بتوانید از همسرتان کمکبگیرید.(


-
برای یادگاری و تنظیم یک تقویم بارداری تاریخی، عکسهای حرفهای از حاملگی خود بگیرید و یا یک تصویر سونوگرافی کودک خود را قاب کنید.
-
یک کار مشترک با فرزندتان انجام دهید: یکی از کتابهای داستان محبوب دورانکودکی خود را بخوانید، با هم به یک موسیقی آرام گوش دهید، یا هدیه ای برایفرزندتان بخرید.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:30 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

وزن کودک شما حدود 340 گرم و اندازه او تقریبا 26.6 سانتی متر است. ابروها و پلکهای او کامل شده اند. و مسلما شما حرکتهای او را احساس میکنید. کودک شما به برنامه روزانه و کارهایی که ممکن است داشته باشید توجهنمی کند؛ پس اگر هنگامی که در شب آماده خوابیدن می شوید او تکان خوردن راآغاز کرد، تعجب نکنید. اگر شما یک دختر در شکم خود داشته باشید واژن اوکاملا شکل گرفته است هرچند رشد این اندام تا زمان تولد او ادامه خواهدیافت.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

احتمالا شما این روزها کاملا احساس آرامش می کنید. شکم شما هنوز خیلی بزرگنشده است و بخش عمده دردها و عوارض اولیه حاملگی از بین رفته اند. هر وقتکه می توانید یکجا بنشینید، لم دهید و لذت ببرید. در سه ماهه سوم حاملگی بهخاطر اینکه رشد کودک شما تقریبا کامل می شود دردهای خفیفی خواهید داشت. البته این بدان معنا نیست که شما در این دوران هیچگونه مشکل جزئی نخواهیدداشت. مثلا به دلیل افزایش تولید چربی در بدن شما، ممکن است آکنه یا جوش برروی پوست شما ظاهر شود. در این صورت روزی دو مرتبه پوست خود را با آب وصابون ملایم بشویید، اما دقت کنید که بدون تجویز پزشک از هیچگونه دارویخوراکی یا پمادهای موضعی استفاده نکنید.


اکنون شما مستعد ابتلا به واریسهستید؛ خصوصا اگر مادر شما هم به این عارضه مبتلا باشد. این عارضه به اینعلت ایجاد می شود که حاملگی فشار بیشتری بر سیاهرگهای پاهای شما وارد میکند؛ حجم خون در بدن شما افزایش یافته و رحم شما فشار بیشتری بر سیاهرگبزرگ تحتانی (که خون را از اندامهای پائینی بدن شما به قلب باز می گرداند) وارد می کند. از سوی دیگر افزایش هورمون پروژسترون موجب می شود که دیوارهسیاهرگهای شما شل شوند؛ لذا با رشد جنین و رحم، سیاهرگها بزرگ و بزرگتر میشوند. مشکل سیاهرگهای واریسی در هر حاملگی شدیدتر می شود و هرچند احتمالایجاد این عارضه در سیاهرگهای پا بسیار بیشتر است اما ممکن است در قسمتهایدیگر مانند فرج نیز ظاهر شوند. در صورتی که پاهای شما درد می کنند هر روزصبح جورابهای مخصوص حاملگی را بپوشید. یک پیاده روی سریع در طول روز نیز میتواند با افزایش سرعت گردش خون به شما کمک کند. همچنین می توانید به پهلویچپ دراز بکشید و یک بالش زیر پاهای خود قرار دهید تا پاها بالاتر از سطحزمین قرار گیرند

 

 

فعالیت های این هفته

 

یک دفتر برای کودک خود تهیه کنید: حتی اگر شما دوست نداشته باشید که بهدیگران بگویید چه هدیه ای بیاورند به زودی اقوام و دوستانتان از شماخواهند پرسید که چه چیزی می خواهید یا احتیاج دارید؛ خصوصا اگر کسی برایشما یک مهمانی بگیرد و آشنایان برای دیدن «مادر جدید» به این مهمانیبیایند. اگر شما آنچه را که لازم دارید یا دوست دارید بعنوان هدیه برایتانبیاورند، در یک دفتر بنویسید برای پاسخ دادن به سوال آنها به مشکلبرنخواهید خورد. در ضمن از دو اشتباه که اغلب مرتکب می شوند اجتناب کنید:


-
نوشتن لباس در لیست هدایا: وقت خود را تلف نکنید. مردم نمی توانند دربرابر خرید لباس بچه مقاومت کنند و هرچه را فکر کنند قشنگ است خواهند خرید.
-
ننوشتن وسایل گران قیمت در لیست هدایا: نگران نباشید! با نوشتن وسایل گرانقیمت طماع به نظر نمی آیید. در واقع برخی از اقوام یا دوستان نزدیک دوستدارند هدیه با ارزشتری به شما و نورسیده تان بدهند یا ممکن است همکاران شمابخواهند با همدیگر یک هدیه گران قیمت تر بخرند. پس برای آنها هم گزینههایی را در نظر بگیرید.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:27 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اکنون کودک درون رحم شما مثل یک نوزاد ولی کمی کوچکتر است. او 27.7سانتی متر طول و حدود 450 گرم وزن دارد. پوست او تا زمانی که به اندازهکافی وزن اضافه کند چروکیده به نظر می آید؛ و موهای نرمی بنام لانوگو که سرو بدن او را پوشانده ، قابل دیدن است. لبهای او مشخص تر شده و دندانهای اوبه شکل ریشه هایی در درون لثه اش ظاهر شده اند. هرچند چشمهایش رشد کردهاند اما عنبیه (بخش رنگی چشم) هنوز رنگدانه ندارد و رنگی نشده است. ابروها وپلکهای چشمان او در محل خود قرار گرفته اند و لوزالمعده او (که برای تولیدهورمونها بخصوص انسولین ضروری می باشد) به سرعت در حال رشد است.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

با بزرگ شدن شکم شما برای فراهم کردن فضای لازم برای کودک در حال رشد ممکناست نشانه های کشیدگی را بر روی پوست خود مشاهده کنید. بعضی از خانمهایحامله دچار این عارضه نمی شوند، اما تقریبا بر روی پوست نیمی از آنها آثاراین کشیدگی ظاهر می شود. این خطوط باریک که از بافتهای جدید از جنس پوستهستند، علاوه بر باز شدن پوست بعلت تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجادمی شوند و به رنگ صورتی تا قهوه ای پررنگ (بسته به رنگ پوست شما) هستند وممکن است ضخامت آنها با افزایش سن حاملگی بیشتر شود. آنها نه تنها بر رویشکم بلکه احتمالا بر روی باسن، رانها و پستانها نیز ظاهر می شوند. اثراتثابت شده ای از اینکه محلولهای طبی و لوسیونها از بروز این خطوط رنگیجلوگیری کنند یا آنها را از بین ببرند، وجود ندارد. اما می توانند خارشاحتمالی ناشی از کشیدگی پوست را کاهش دهند. همچنین ممکن است ناف تورفته وزیبای شما تغییر شکل دهد، احتمالا سطح ناف شما ابتدا صاف شده و حتی به زودیبیرون می زند؛ اما نگران نباشید، به احتمال زیاد بعد از زایمان به حالتطبیعی خود باز می گردد.


یک تغییر دیگر که ممکن است در دوران حاملگی درسطح پوست شما رخ دهد ظاهر شدن خالهای نسبتا بزرگ است. در این حالت قسمتکوچکی از پوست برآمده و سرخ می شود و رگهای خونی و همین طور زائده هایمتعددی ایجاد می کند. این عارضه در صورت، گردن، قسمت بالایی سینه و سینه هاظاهر می شود و علت آن نیز میزان بالای هورمون استروژن در دوران حاملگیاست؛ معمولا پس از زایمان پوست به حالت طبیعی باز می گردد.

 

 

فعالیت های این هفته

 

حلقه ازدواج تان را از دست خود درآورید: از آنجا که انگشتها در اطرافحلقه ورم می کند، بسیاری از خانمها از یک جواهرساز حرفه ای می خواهند کهحلقه شان را بریده و درآورد. اگر انگشت شما باد نکرده و می توانید حلقه تانرا به راحتی دربیاورید قبل از اینکه خیلی دیر بشود این کار را بکنید. اگرنمی توانید دوری حلقه عروسی یا یک حلقه مهم دیگر را تحمل کنید آن را به یکزنجیر انداخته و دور گردنتان بیندازید تا در نزدیکی قلبتان قرار گیرد.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:25 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اکنون طول بدن کودک شما بیشتر از 29.2 سانتی متر و وزن او بیش از 450گرم است. پوست او قرمز و چروک خورده است. رگهای خونی در ریه او در حال رشدهستند تا او را برای تنفس آماده کنند. او عمل بلعیدن را انجام می دهد امادر اغلب کودکان اولین خروج مدفوع پس از تولد صورت می گیرد. صداهای بلند (ازقبیل صدای پارس سگ یا جاروبرقی) در داخل رحم شنیده می شوند اما کودک شمارا آزرده نمی کنند و حتی موجب آشنایی او با این صداها نیز می شوند به نحویکه او پس از زایمان از این صداها نخواهد ترسید. در عین حال مراقب صداهایخیلی بلند که حتی گوش شما را آزار می دهد باشید.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

اگر در سه ماهه اول دچار سردرد می شدید این سردردها احتمالا کمتر شده اند. در واقع برخی از خانمها در اوایل دوران حاملگی دچار سردرد می شوند که علتآن می تواند تغییر میزان هورمونها در بدن، تغییرات سیستم گردش خون و یاگرفتگی سینوسها باشد.


شما ممکن است در دوران حاملگی ورمهای کوچکی راخصوصا در قسمت قوزک پا و پاها مشاهده کنید. این تورم به علت تغییر در ترکیبشیمیایی خون (که موجب ورود خون به بافتها می شود) و همچنین بزرگ شدن رحم (که به سیاهرگهایی که خون را از اندامهای تحتانی شما به سمت قلب می برندفشار وارد می کند و در نتیجه سرعت جریان خون در پاهای شما کاهش می یابد) رخمی دهد. این ورمها در پایان روز و همچنین در فصل تابستان شدیدتر هستند. بدن شما پس از زایمان میزان مایع اضافی را دفع می کند و به همین دلیل درچند روز اول پس از زایمان ممکن است دفعات بیشتری به توالت نیاز داشته باشیدیا بیشتر عرق کنید. در همین حال هرگاه می توانید دراز بکشید و پاهای خودرا بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید، هنگام نشستن پاهای خود را به حالتکشیده قرار دهید، از نشستن بدون حرکت به مدت طولانی خودداری کنید، یک تمرینورزشی منظم داشته باشید تا سرعت جریان خون را در بدن خود افزایش دهید وجورابهای مخصوص حاملگی بپوشید. ممکن است وسوسه شوید که مایعات کافی مصرفنکنید! اما شما باید مقادیر زیادی آب بنوشید و شاید جالب باشد اگر بدانیداین کار به جلوگیری از تورم اعضای بدن شما کمک می کند. دقت کنید که در صورتمشاهده ورمهای حاد یا ناگهانی در دستها یا صورت فورا با پزشک یا مامای خودتماس بگیرید زیرا این حالتها ممکن است نشانه یک وضعیت حاد و وخیم دورانبارداری به نام پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی باشند.

 

 

فعالیت های این هفته

 

یک نامه برای کودک خود بنویسید: شما و نوزادتان از این یادگاری برایسالهای سال نگهداری خواهید کرد. به ندای قلبتان گوش دهید و الهام بگیرید. اگر برای آغاز نامه تان به کمک احتیاج دارید می توانید از این ایده ها کمکبگیرید:

- احساسات خود را برای کودکتان شرح دهید و بگویید از اینکه میدانید او در درون بدن شما رشد می کند چه احساسی دارید.

- روزی را تصورکنید که وقت خود را با کودکتان سپری خواهید کرد. در آن روز چه می کنید؟

- امیدها، رویاها و آرزوهایتان را برای کودکتان بنویسید.

- مادر بودنبرای شما چه معنایی دارد؟ تعریف شما از یک مادر خوب چیست؟

اگر با نوشتنراحت نیستید یا نامه نوشتن برایتان دلچسب نیست؛ صدایتان را ضبط کنید، نقاشیکنید یا از زمانهای مختلف حاملگی یادگاریهای جمع کرده و یک جا نگهداریکنید.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:23 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

کودک شما به سرعت در حال رشد است و وزن او حدود 110 گرم نسبت به هفتهقبل (که تنها کمی بیشتر از 450 گرم وزن داشت) زیادتر شده است. از آنجا کهطول بدن او به حدود 30 سانتی متر رسیده، در داخل رحم شما به صورت خمیدهقرار گرفته است اما اندازه اندامهای بدن او تقریبا متناسب هستند. شاید بهنظر کمی لاغر بیاید ولی به زودی بافت چربی در بدن او تجمع می یابد. پوستکودک شما نازک، نیمه شفاف و چروک خورده است؛ مغز او به سرعت بزرگ می شود واندام چشایی او نیز در حال رشد است. دستگاه تنفسی تکامل خود را آغز کرده،درخت تنفسی شاخه شاخه می شود و سلولهایی در ریه سورفاکتانت تولید می کنند،ماده ای که موجب می شود کیسه های هوایی نوزاد بعد از تولد و هنگامتنفس بهراحتی بزرگ و پر از هوا شوند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

قسمت بالایی رحم شما اکنون چند سانتی متر بالاتر از ناف قرار گرفته است،یعنی اندازه آن در حدود یک توپ فوتبال است. شما ممکن است به دلیل کشیده شدنپوست شکم و پستانهایتان گاهی اوقات احساس خارش کنید. اگر پوست شما خشک استمرطوب نگه داشتن آن می تواند در رفع این عارضه به شما کمک کند. همچنینممکن است حساسیت چشمان شما نسبت به نور افزایش یافته باشد یا احساس خشکیچشم و یا اینکه چیزی وارد چشم شده است داشته باشید. این عارضه در دورانحاملگی طبیعی است و به عنوان «چشمان خشک» شناخته می شود. برای بهبود وضعیتخود می توانید از قطره اشک مصنوعی استفاده کرده و چشمان خود را مرطوب کنید.


برایاکثر خانمهای حامله بین هفته های بیست و چهارم تا بیست و هشتم یک بار تستغربالگری گلوکز (GCT) انجام می شود. این آزمایش مشخص می کند که آیا دچاردیابت دوران حاملگی شده اید یا خیر. در دیابت بارداری میزان قند خون دردوران حاملگی افزایش می یابد. در صورتی که این عارضه درمان نشود احتمال سختشدن زایمان طبیعی یا لزوم سزارین برای شما افزایش می یابد زیرا در اینحالت کودک شما چاق می شود و این چاقی در اندامهای فوقانی بدن او نمایانترخواهد بود. همچنین احتمال ابتلای کودک شما به مشکلاتی همچون سطح پایین قندخون در هنگام تولد افزایش می یابد. در صورتی که نتیجه آزمایش قند خون شمامثبت باشد بدان معنی نیست که شما به دیابت دوران حاملگی دچار شده اید، بلکهبایستی تست تحمل گلوکز (GTT) بدهید تا معلوم شود که آیا مشکلی دارید یاخیر.


همچنین آگاهی از نشانه های زایمان زودرس می تواند برای شما مفیدباشد. در صورت مشاهده افزایش ترشحات واژن که آبکی، لزج، صورتی یا خونیباشند به سرعت با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید. همچنین در صورت مشاهدهخونریزی از واژن یا لکه بینی، درد شکم یا گرفتگی و انقباضات عضلانی مشابهبا دوران قاعدگی که بیشتر از 4 بار انقباض عضلانی در ساعت باشد، افزایشفشار در ناحیه لگن یا کمردردی که قبلا نداشته اید، بلافاصله با پزشک یامامای خود تماس بگیرید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

خانه خود را برای ورود نوزاد آماده کنید: با همسر خود بنشینید و آنچهرا که می خواهید قبل از آمدن نوزادتان در خانه تغییر وضعیت دهید یا جمعکنید، سر و سامان دهید. آنگاه لیست را به همسرتان بدهید خودتان یک گوشهبنشینید و بگذارید تا او وسایل را بچیند. شما با تحمل دوران حاملگی بهاندازه کافی زحمت کشیده و می کشید! بهتر است برای ایمنی بیشتر به این نکاتهم توجه کنید:

- یک کپسول اطفاء حریق فراهم کنید یا اگر سیستم هشداردهنده دود و آتش سوزی دارید، آنرا آزمایش کنید. اگر مسیر خروج اضطراریدارید، مسیر آنرا باز و پاکسازی کنید.

- مبلها یا سایر لوزم و اشیاءخراب و شکسته را دور بیندازید یا تعمیر کنید.

- اطاق نوزادتان را رنگکنید پرده های جدید آویزان کنید یا یک دست مبل نو جفت و جور کنید!



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:4 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اندازه کودک شما از سر تا پاشنه پا حدود 34.3 سانتی متر شده است. وزن او (که حدود 680 گرم است) خیلی زیاد به نظر نمی رسد اما او به زودی کمی بافتچربی می آورد و قیافه باریک و نحیف او تغییر خواهد کرد، پوست نسبتا چروکیدهاو صاف می شود و شباهت او به یک نوزاد کامل بیشتر و بیشتر خواهد شد. احتمالا اکنون می توان موهای او را دید که هم رنگ و هم حالت گرفته اند، هرچند که رنگ و حالت موهای او ممکن است بعد از تولد تغییر کنند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

نه تنها کودک شما موهای بیشتری درآورده است که ممکن است موهای سر خود شماهم پرتر و درخشنده تر به نظر بیایند. در واقع موهای شما زیاد نشده اند بلکههمان موهای معمولی شما هستند که بیشتر از معمول بلند شده اند. همچنین ممکناست موهای بدن شما نیز تیره تر یا کلفت تر به نظر بیایند. این موها نیزظرف چند هفته پس از تولد نوزادتان به حالت عادی بازخواهند گشت؛ گاهی همبرای از بین بردن آنها ممکن است دچار زحمت شوید. شما ممکن است دیگر قادرنباشید که به زیبایی و متانت گذشته راه بروید. ادامه دادن به ورزش برای شماخوب است اما هر وقت احساس کردید که خیلی خسته شده اید ورزش نکنید. همچنیناگر احساس درد، کوفتگی بدن، سرگیجه یا غش کردید، یا زمانی که نفس کم آوردیدبلافاصله ورزش را متوقف کنید. برای مدت طولانی به پشت دراز نکشید و ازانجام حرکتهای ورزشی که ممکن است تعادل شما را به هم بزند خودداری کنید. مقادیر زیادی آب بنوشید، قبل از ورزش گرم کردن و بعد از آن خنک کردن رافراموش نکنید.


با انجام آزمایش غربالگری گلوکز در فاصله هفته های بیست وچهارم تا بیست و هشتم، ممکن است بطور همزمان برای شما آزمایش کم خونی همتجویز شود. هرچند حجم خون شما در طول حاملگی به شدت افزایش می یابد اماممکن است تعداد گلبولهای قرمز خون شما به اندازه کافی افزایش نیافته باشد. گاهی اوقات این عارضه را «کم خونی فیزیولوژیک» می نامند که در سه ماهه دوم وسوم حاملگی معمول است. در صورتی که آزمایش خون شما حاکی از کم خونی واقعیباشد باید از آهن و مکملهای غذایی استفاده کنید.


اگر تا حالا به اسمنوزاد خود فکر نکرده اید باید در این کار جدی شوید. انتخاب یک نام مناسبوظیفه ای بسیار مهم است اما باید برای شما حالت تفریحی هم داشته باشد. بهتاریخچه فامیل خود (مثلا اسم پدر پدربزرگتان) یا مکانهایی که برایتان جالبهستند یا شخصیتهای محبوب ادبی و داستانی تان و یا شخصیتهای فیلمهای موردعلاقه تانفکر کنید. حتی می توانید از کتابهایی که اسامی مختلف کودکان راجمع آوری کرده اند استفاده کنید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

در این هفته وقتتان را به همسرتان اختصاص دهید: می توانید همسرتان بطوررمانتیکی غافلگیر کنید. همه خصوصیاتی را که از او دوست دارید بنویسید بهاو بگویید که چرا فکر می کنید او یک پدر فوق العاده خواهد بود، یا حداقلدستهای همدیگر را بگیرید و به یک گردش کوتاه یا پیاده روی بروید. برایارتباط جسمی و روحی با یکدیگر وقت بگذارید، آنچه را در یکدیگر دوست دارید وآنچه که شما را به هم پیوند می دهد جشن بگیرید، عشق بورزید و قدر یکدیگررا بدانید. هر هفته حداقل نیم ساعت وقت بگذارید و به همسرتان بفهمانید کهچقدر برای شما و زندگی تان مهم است. (البته اگر واقعا اینطور هست!(



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:1 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اکنون وزن کودک شما کمی کمتر از 900 گرم و طول بدن او از سر تا پاشنه پا حدود 35.5 سانتی متر است. عصبهای گوش او در حال تکامل هستند که در نتیجه به صداهای مختلف بهتر پاسخ می دهد. ریه های او در حال رشد هستند و او با نفسهای کوچکش مقادیر کمی از مایع آمنیوتیک را تنفس می کند. این تمرین برای تولد او و هنگامی که می خواهد برای اولین بار با هوا تنفس کند بسیار مفید است. در صورتی که کودک شما یک پسر باشد بیضه های او در حال حرکت به سمت کیسه بیضه هستند که درچند روز آینده به مقصد نهایی خود می رسند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

در این زمان ممکن است فشار خون شما که از هفته بیست و دوم تا بیست و چهارم افت کرده بود، در حال افزایش باشد تا به مقدار طبیعی خود نزدیک شود. از آنجا که عارضه پره‌اکلامپسی اغلب در سه ماهه آخر دوران حاملگی رخ می دهد، بهتر است در مورد نشانه های این بیماری خطرناک اطلاعات بیشتری داشته باشید. بهتر است بدانید که این بیماری در 3 تا 7 درصد خانمهای حامله بروز می کند. نشانه هایی که ممکن است بیانگر این عارضه باشند عبارتند از: ورم ناگهانی دستها و صورت، افزایش وزن ناگهانی (به دلیل عدم دفع آب)، تاری دید، مشاهده لکه ها یا نقاط نورانی در مقابل چشم، سردردهای ناگهانی شدید یا مقاوم به درمان و احساس درد در ناحیه بالای شکم. البته پزشک یا مامای شما با کنترل فشار خون و آزمایش میزان پروتئین ادرار، در هر یک از ویزیت های مراقبتهای دوران بارداری که لازم باشد شما را از نظر ابتلا به این عارضه مورد بررسی قرار می دهد؛ با این حال در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق بلافاصله با وی تماس بگیرید. تشخیص سریع این بیماری برای حفظ سلامت شما و کودکتان ضروری است.


اگر از این به بعد دچار کمر درد مختصری شوید، ممکن است بواسطه هورمونهای دوران حاملگی باشد که مفصلها و رباطهای شما را سست کرده اند؛ همچنین تغییر مرکز ثقل بدن شما نیز در این عارضه موثر است. راه رفتن، ایستادن یا نشستن به مدت طولانی، و همچنین خم شدن یا چیزی را بلند کردن، فشار زیادی به کمر و پشت شما وارد می کند. یک دوش آب گرم یا کمپرس سرد می تواند درد را مرتفع کند. ممکن است بخواهید برای ماساژ پیش از زایمان به یک متخصص مراجعه کنید؛ در صورتی که از صلاحیت و تبحر وی در این زمینه آگاه باشید، این هم می تواند یک گزینه مناسب باشد. در هنگام خواب از بالش کمکی دوران حاملگی استفاده کنید و آن را بین پاهای خود قرار دهید تا از شکم و پشت شما محافظت کند. سعی کنید بدن شما در حالت مناسب قرار داشته باشد تا فشار بر پشت شما کمتر شود و هنگام خم شدن یا بلند کردن اشیاء بسیار مراقب باشید. در صورتی که احساس درد شدید یا کرختی (بی حسی) در هر یک از اعضای بدن خود داشتید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

با همسر خود در مورد برخی مسائل شخصی و خصوصی صحبت کنید. آیا می خواهید پسر خود را ختنه کنید؟ آیا می خواهید فرزندتان را با شیر خودتان تغذیه کنید؟ آیا مراسم مذهبی خاصی بعد از تولد کودکتان خواهید داشت؟ آیا می خواهید تمام وقت خود یا بخشی از وقت خود را با کودکتان و در خانه بگذرانید؟ این سوالات تنها بخشی از مسائل مهمی هستند که شما و همسرتان باید در مورد آنها بحث کنید و تصمیم بگیرید. حتی اگر فکر می کنید که در بعضی موارد هم عقیده هستید باز هم بهتر است درباره آنها صحبت کنید تا سوء تفاهم یا رنجش پیش نیاید.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:42 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

کودک شما دارد همه رحم شما را پر می کند! در این هفته او حدود 900 گرم وزن دارد و طول بدن او نیز 36.5 سانتی متر است. او اکنون می تواند چشمان خود را باز و بسته کند و در زمانهای مشخصی می خوابد و بیدار می شود. او می تواند انگشتهایش را نیز بمکد. هرچند ریه های او هنوز کاملا رشد نکرده است، اما در صورتی که در این زمان بطور اتفاقی نارس به دنیا بیاید، با کمک دستگاه ریه او قادر خواهد بود تنفس را انجام دهد. به حرکتهای ریتمیک و منظم کودک خود دقت کنید زیرا نشانه سکسکه هایی هستند که از این به بعد ممکن است به طور معمول رخ دهند. معمولا هر بار سکسکه کودک تنها چند لحظه طول خواهد کشید و در نتیجه برای او آزاردهنده نخواهد بود؛ پس از احساس این حرکات لذت ببرید! با رشد بیشتر بافت مغز اکنون مغز کودک شما بسیار فعال است. فکر می کنید او به چه چیز فکر می کند؟!

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

کودک شما در حال آماده شدن برای مرحله نهایی است، در نتیجه شما ممکن است عوارض جدیدی را مشاهده کنید. علاوه بر احساس درد در پشت و کمر، ممکن است گاهی اوقات دجار گرفتگی عضلات پا نیز بشوید. پاهای شما وزن زیادی را تحمل می کنند و رحم شما نیز به جریان خون بیشتری نیاز دارد. با رشد رحم فشار بیشتری بر رگهایی که خون را از اندامهای تحتانی شما به سمت قلب می برند و همچنین بر عصبی که از بالاتنه به سمت پاهای شما می رود وارد می شود. متاسفانه هر چه مدت بیشتری از حاملگی شما بگذرد این گرفتگیهای عضلانی شدیدتر و بیشتر خواهند شد. گرفتگی عضلات معمولا در شب رخ می دهد، اما ممکن است در طول روز هم بروز کند. با انجام این تمرین شاید از درد و گرفتگی رها شوید: پاهایتان را دراز کنید و انگشتهای پاهای خود را مستقیم به سمت جلو بکشید، سپس آنها را به سمت عقب (مثل اینکه بخواهید انگشت شست پا را به روی ساق برسانید) بکشید. این کار موجب کشیده شدن ماهیچه ساق پا می شود و ممکن است مشکل شما را بهبود ببخشد. همچنین چند دقیقه پیاده روی یا ماساژ دادن ماهیچه ساق پا ممکن است مفید باشد.
این مطلب ممکن است فعلا برای شما بسیار دور از ذهن باشد اما بهتر است به برنامه تنظیم خانواده و روش جلوگیری از بارداری نیز فکر کنید. شما باید قبل از تولد نوزادتان در برخی موارد تصمیم بگیرید. شاید این تعداد فرزند برایتان کافیست و بخواهید لوله هایتان را نیز در زمانی که در بیمارستان هستید ببندید. به هر حال از حالا وقت کافی دارید که با همسرتان و متخصص مشورت کنید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

مقداری غذا آماده کنید که بعد از تولد نوزادتان گرسنه نمانید! اگر خودتان آشپزی می کنید از این به بعد دو برابر غذا بپزید و نصف آن را فریز کنید. در هفته های اول پس از تولد نوزادتان هر روز شما و همسرتان به قدری خسته خواهید بود که حوصله غذا پختن نخواهید داشت و از اینکه چیزی در یخچال داشته باشید که بتوانید آن را به سرعت گرم کرده و مصرف کنید بسیار خوشحال خواهید شد. اگر هم آشپزی نمی کنید در مجلات و پیک های محلی یا مغازه های نزدیک محل سکونت خود بگردید و لیست همه خوراکیهایی را که با سرویس به درب منزل شما آورده و تحویل می دهند، جمع آوری کنید. بعدا شما از انتخابهای متعددی که دارید بسیار خوشحال خواهید شد.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:28 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

در این هفته کودک شما 910 گرم وزن و 37.6 سانتی متر طول دارد. او میتواند چشمان خود را (که اکنون مژه دارند) باز کند و سر خود را به سمت هرنور ممتد و شدیدی که از بیرون رحم بتابد برگرداند. لایه های چربی بدن او درحال شکل گیری هستند و او برای زندگی در خارج از رحم آماده می شود.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

شما در خانه در حال استراحت هستید! سه ماهه سوم حاملگی از این هفته آغاز میشود و تا هفته چهلم ادامه می یابد. اگر وضعیت شما هم مشابه اکثر خانمهایحامله باشد در این دوره سه ماهه حدود 5 کیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد.


آیاپاهای شما در طول شب مورمور می کند؟ خارش و سوزش در قسمت پایینی پاها ومیل شدید به تکان دادن آنها تحت عنوان «سندرم پاهای ناآرام» (یا RLS) شناخته می شود. این عارضه ممکن است موجب شود که در حالت استراحت احساسآرامش نکنید. هرچند بروز این عارضه در خانمهای حامله بسیار معمول می باشد،اما هیچ کس علت بروز آن را نمی داند. از کافئین (چای یا قهوه) استفادهنکنید زیرا این عارضه را تشدید می کند؛ و هنگامی که احساس ناراحتی کردیدماهیچه های ساق پای خود را ماساژ دهید. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرفمکملهای غذایی حاوی آهن می تواند این عارضه را تا حدودی بهبود بخشد.
ازاین به بعد شما هر دو هفته یکبار توسط ماما یا پزشک خود معاینه می شوید. از هفته سی و ششم این معاینات به صورت هفتگی درخواهند آمد. در صورتی کهآزمایش خون در سه ماهه اول نشان داده باشد که ارهاش خون شما منفی است بهشما ایمونوگلوبولین ارهاش تزریق خواهد شد تا از تولید پادتنهایی که ممکناست به خون کودک شما حمله کنند جلوگیری شود. اگر ارهاش خون پدر کودک شما هممنفی باشد احتیاجی به تزریق ایمونوگلوبولین نیست اما پزشکان معمولا بدونآزمایش خون پدر کودک ایمونوگلوبولین را به شما تزریق خواهند کرد. همچنیناگر ارهاش خون کودک شما مثبت باشد پس از زایمان یکبار دیگر به شماایمونوگلوبولین تزریق خواهد شد.


اگر تاکنون در کلاسهای مخصوص زایمانشرکت نکرده اید شاید بهتر باشد برخی تمرینات تنفسی و آرامش بخش را در خانهانجام دهید. زایمان طولانی و خسته کننده است؛ در ضمن دردناک هم هست و اگربرای آن آمادگی نداشته باشید ممکن است به شما سخت بگذرد. خیلی از پدرها ازنگاه کردن به صحنه زایمان می ترسند، شاید به همین دلیل است که در ایران کسیبه فکر مشارکت پدران در زایمان نیست!

 

 

فعالیت های این هفته

 

یک دکتر برای کودک خود انتخاب کنید: اسامی پزشکان خانوادگی یا متخصصیناطفال را از اقوام، دوستان، همکاران، همسایه ها یا پزشک خود بگیرید. اطمینان حاصل کنید که پزشک منتخب شما بیمه شما را قبول می کند، می تواند درساعتهایی که با برنامه روزانه شما هماهنگ است کودکتان را معاینه کند و محلمطب او نیز برای شما مناسب است. اگر می توانید با پزشکان مورد نظر خودقرار ملاقات حضوری نیز بگذارید. اگر فکر می کنید که حالا برای این کار خیلیزود است به یاد داشته باشید که اولین معاینه باید اندکی بعد از تولد کودکصورت بگیرد. البته معمولا بیمارستان پزشک متخصص اطفالی دارد که اولینمعاینه نوزاد را در بیمارستان انجام می دهد، با این حال شاید بهتر باشد شمااز قبل فردی را برای معاینات آینده کودکتان در نظر گرفته باشید که همبرایتان قابل اطمینان و خوشایند است و هم دسترسی به وی مقدور باشد.



+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:22 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اکنون وزن کودک شما حدود 1100 گرم و اندازه او کمی بیشتر از 38 سانتیمتر است. ماهیچه ها و ریه او به رشد خود ادامه می دهند و سر او بزرگتر میشود تا با مغز در حال رشد او (که در حال ساختن میلیاردها سلول عصبی است) هماهنگ شود. با این سرعت بالای رشد نباید تعجب کرد که نیازهای غذایی کودکشما در این سه ماهه به حداکثر مقدار خود می رسند. برای اینکه نیازهای غذاییخود و کودکتان را به خوبی تامین کنید، به مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین C، اسید فولیک، آهن و کلسیم نیاز دارید. اسکلت کودک شما در حال محکم شدناست و به همین دلیل بدن او هر روز حدود به 200 میلی گرم کلسیم نیاز دارد.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

اکنون شما باید بتوانید حرکات کودک خود را به خوبی حس کنید. به ضرباتی کهکودکتان با آرنج یا پایش می زند توجه کنید و اگر احساس کردید که فعالیتکودکتان کم شده است به پزشک خود خبر دهید. او ممکن است از شما بخواهد تاتعداد حرکات جنین یا ضرباتی را که به بدن شما وارد می کند بشمارید، تامطمئن شود که مشکلی وجود ندارد.


ممکن است به برخی از عارضه های قدیمی،مثل سوزش معده و یبوست دوباره دچار شوید. هورمون پروژسترون که در دورانحاملگی ترشح می شود عضلات بدن شما را سست و آزاد می کند که شامل عضلات معدهو روده نیز می شود. شل شدن عضلات به اضافه ازدحامی که در شکم شماست سرعتهضم غذا را کاهش می دهد، بخصوص بعد از صرف یک وعده غذای سنگین ممکن است درمعده و روده شما گاز یا نفخ تولید کند. بواسیر نیز مشکل دیگری است که میتوانید آن را ناشی از رشد رحم (و همچنین یبوست) بدانید. بواسیر که به رگهایخونی متورم در ناحیه مقعدی گفته می شود در دوران حاملگی بسیار شایع است ومعمولا پس از زایمان به سرعت از بین می رود. اگر این عارضه همراه با خارشیا درد باشد، می توانید در یک لگن یا وان کوچک از آب گرم (که کفلها و مقعدرا بپوشاند) بنشینید و یا از کیسه آب گرم یا کمپرس سرد در محل عارضهاستفاده کنید. همچنین از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی اجتناب کنید. ازمصرف هرگونه مواد دارویی بدون تجویز پزشک خودداری کنید و هرگونه خونریزیمقعدی را سریعا به او اطلاع دهید. برای جلوگیری از بروز یبوست از غذاهایفیبردار استفاده کنید، مقادیر زیاد آب بنوشید و یک تمرین ورزشی منظم داشتهباشید.


تعداد کمی از خانمهای حامله ممکن است به عارضه "افت فشار خونخوابیده" مبتلا شوند. این حالت ناشی ازکاهش فشارخون است وهنگامی که اینخانمها به پشت دراز می کشند ضربان قلب و فشار خون آنها تغییر می کند؛ ممکناست به سرگیجه دچار شوند و با تغییر وضعیت سرگیجه آنها از بین می رود. همچنین ممکن است هنگامی که به سرعت تغییر وضعیت می دهید دچار سرگیجه شوید. برای اجتناب از این عارضه هنگامی که می خواهید از حالت درازکش به حالتنشسته و سپس به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهید این کار را به آرامی انجامدهید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

چند کار بسیار مهم را انجام دهید: در هفته های اول پس از زایمان خریدکردن برای شما غیر ممکن خواهد بود. موارد زیر از جمله چیزهایی هستند که درآن زمان به شدت به آنها نیاز خواهید داشت. پس همین حالا آنها را تهیه کنید:


-
پوشک بچه: یک نوزاد به طور متوسط به 12 پوشک در روز نیاز دارد.

- لوازمبهداشتی بچه از قبیل ناخنگیر بچه، تبگیر (ترجیحا از نوعی که هم استفاده ازآن راحت باشد و هم قابل اعتماد) سرنگ حبابی و یک پستانک.

- شوینده هایلباس مخصوص کودکان

- نوار بهداشتی برای خودتان (شما تا چند هفته پس ازتولد خونریزی خواهید داشت.)

- دستمال کاغذی، دستمال حوله ای و ظرف یکبارمصرف برای اینکه بتوانید بعد از صرف غذا به سرعت همه جا را تمیز کنید.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:58 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اندازه کودک شما کمی بیشتر از 39.3 سانتی متر شده است و وزن او حدود 1350 گرم می باشد. مایع آمنیوتیک اطراف او اکنون حدود 700 گرم است اما باگذشت زمان کودک شما رشد کرده و حجم بیشتری از رحم را به خود اختصاص خواهدداد و در نتیجه حجم مایع آمنیوتیک اطراف او کاهش خواهد یافت. چشمان او باز وبسته می شوند، او قادر است بین تاریکی و روشنایی تمایز قائل شود و حتی میتواند حرکت یک منبع نور را به سمت عقب و جلو دنبال کند. هنگامی که کودک شمامتولد شود چشمانش را در بیشتر طول روز بسته نگه می دارد. هنگامی که چشمانشرا باز می کند می تواند به تغییرات نور واکنش نشان دهد. اما میزان دقتبینایی او تنها 20/1 (یک بیستم) است، یعنی فقط اشیائی را دقیقا تشخیص میدهد که تنها چند سانتی متر با صورت او فاصله داشته باشند. بینایی طبیعی دربزرگسالان (برای افراد سالم) برابر با 20/20 (بیست بیستم) است.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

شما ممکن است این روزها کمی خسته باشید، خصوصا اگر به مشکلات خواب یابدخوابی هم دچار شوید. همچنین ممکن است نتوانید درست راه بروید یا اشیاء رادرست حمل کنید. این حالت هم کاملا قابل درک است. شما بواسطه هورمونهایدوران حاملگی هم سنگین تر شده اید هم تعادل خود را از دست داده اید و هممفاصل شما سست و شل شده اند. این امر می تواند موجب این شود که شماره کفششما نیز افزایش یابد؛ و البته ممکن است که این تغییر دائمی باشد.
تغییراتسریع خلق و خوی خود را در اوائل حاملگی به یاد می آورید؟ عارضه هایی که هماکنون برای شما رخ می دهند باضافه تغییرات هورمونی ممکن است موجب شود کهحالتهای ماههای اول دوباره به سراغ شما بیایند. ممکن است شما نگران اینمطلب باشید که آیا کودک شما چه شکلی خواهد بود یا اینکه آیا شما والدینخوبی خواهید بود یا خیر. این نگرانیها طبیعی هستند. اما اگر نمی توانید براین حالتها غلبه کنید و از نگرانی دربیایید، یا بیش از حد مضطرب و زودرنجشده اید، با پزشک یا مامای خود صحبت کنید. شما ممکن است از جمله 10% خانمهای حامله ای باشید که افسردگی را از افسردگی خفیف تا متوسط در دورانحاملگی شان تجربه می کنند.

 

 

فعالیت های این هفته

 

اسباب و وسایل کودک خود را آماده کنید: این کار می تواند یک گزینهمناسب برای همسر شما یا یکی از دوستانتان که می خواهد به شما کمک کند باشد. آماده کردن تخت گهواره دستی و کالسکه دستی می تواند برای شروع خوب باشد،زیرا سرهم کردن قسمتهای مختلف آنها کار نسبتا دشواری است. وسایلی از قبیلتاب نوزاد یا نی نی لای لای، آویز بالای تختکودک، بی سیم مخصوص و نمایشگرکودک (که بوسیله آن می توانید محل قرار گرفتن کودک خود را مشاهده کنید یابا شنیدن صدای او از وضعیت او اطمینان حاصل کنید) ممکن است به باطری نیازداشته باشند پس اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی باطری تهیه کرده اید. استفاده از باطری قابل شارژ و شارژر می تواند گزینه مناسبی باشد. اگر بهدلیل بیماری یا شرایط خاصی نباید به کودک شیر دهید، اکنون زمان مناسبی استتا سرویس شیردهی نوزاد (شیردوش، شیشه شیر و پستانکها) را استریل و ضدعفونیکنید.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:56 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

در این هفته اندازه کودک شما به حدود 40 سانتی متر رسیده است. وزن اوکمی بیشتر از 1360 گرم است و به زودی شاهد یک افزایش وزن ناگهانی درکودکتان خواهید بود. او همچنین می تواند سرش را از یک طرف به طرف دیگربچرخاند. یک لایه چربی هم در زیر پوست او در حال جمع شدن است تا او برایزندگی در خارج رحم آماده شود، در نتیجه بازوها سرها و بدن او در حال بزرگترشدن هستند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

شما ممکن است در این دوران شاهد ترشح آغوز یا پیش شیر از پستانهایتانباشید. برخی از خانمهای حامله چنین مسئله ای را مشاهده می کنند و برخی همآن را پیش از تولد نوزادشان تجربه نخواهند کرد. در هر حال این مسئله طبیعیاست و نشانه آن است که بدن شما وظیفه خود را به درستی انجام می دهد. اگرمیزان این ترشحات زیاد است می توانید یک دستمال مخصوص دوران شیردهی درسوتین خود بگذارید تا از کثیف شدن لباسهایتان جلوگیری کنید. همچنین اگرتصمیم دارید کودکتان را با شیر خود تغذیه کنید ممکن است بخواهید از سوتینشیردهی استفاده کنید. اگر سوتین فعلی شما دیگر برایتان راحت نیست می توانیداز همین الان از سینه بند شیردهی استفاده کنید.


آیا گاهی اوقات ماهیچههای رحم شما منقبض می شوند؟ بعضی از خانمهای حامله این انقباضات ناگهانیرا (که انقباض براکستون- هیکس نامیده می شوند) در نیمه دوم حاملگی و ماههایآخر بارداری خود تجربه می کنند. این انقباضات که بین 30 تا 60 ثانیه طولمی کشند و نامنظم و بی قاعده هستند فعلا نباید مرتب بروز کنند و همچنیننباید دردناک باشند. هنگامی که چند هفته به زایمان شما باقی مانده باشدممکن است این انقباضات بیشتر بروز کنند و شاید کمی دردناک شوند. به اینانباضها اغلب "درد زایمان کاذب" می گویند، زیرا گاهی اوقات ممکن است تشخیصدرد زایمان اصلی از این انقباضات ناگهانی بسیار سخت باشد. با این حال تاپیش از هفته سی و هفتم هنوز کودک شما نارس است. پس اگر این انقباضات به طورمرتب رخ می دهند حتی اگر درد ندارند ممکن است نشانه ای از زایمان زودرسباشند. در صورت مشاهده تغییر یا افزایش ترشحات واژن که آبکی، لزج، صورتی یاخونی باشند، همچنین در صورت مشاهده درد در ناحیه شکم، گرفتگی عضلانی مشابهبا دوران قاعدگی، بیشتر از 4 بار انقباض عضلانی در ساعت، افزایش فشار درناحیه لگن یا کمردرد (خصوصا اگر قبلا چنین دردی نداشته اید) بلافاصله باپزشک یا مامای خود تماس بگیرید.


اگر شما فرزند پسری بدنیا خواهید آورد،بهتر است در مورد ختنه کردن یا نکردن او با یکدیگر صحبت کنید، در مورد زمانو روشانجام ختنه نظرات مختلفی مطرح می شود، بهتر است کمی تحقیق کنید یااز متخصص زنان و اطفال خود بپرسید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

ساک بیمارستان خود را آماده کنید: می توانید از بیمارستان بپرسید که چهلوازمی در اختیار شما قرار خواهند داد و چه چیزهایی را باید از داروخانهبیمارستان تهیه کنید. با این حال پیشنهاد می کنیم علاوه بر لباس و مسواکبرخی موارد دیگر که بهتر است آماده کنید عبارتند از :


-
یک عکس، تصویر یاچیز دیگری که در هنگام زایمان به آن نگاه کنید؛

- تعدادی بیسکویت برایاینکه انرژی خود را به دست آورید و آدامس یا شیرینی نعنایی برای زمانی کهدهانتان بوی نامناسبی دارد؛

- بالش، جوراب و دمپایی راحتی تان؛

- کتاب یا مجله؛ البته مجلات یا کتابهای سنگین و پرمحتوا به درد نمی خورند،زیرا شما نمی توانید بر روی آنها تمرکز کنید؛

- لباس خواب و سوتینشیردهی؛

- یک لباس کودک مناسب برای هنگامی که می خواهید نوزادتان را بهخانه ببرید؛

- یک دوربین عکسبرداری یا فیلمبرداری، باطریهای نو و فیلم.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:53 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

احتمالا اکنون وزن کودک شما حدود 1800 گرم و طول او هم حدود 43.2 سانتیمتر است و بیشتر فضای رحم شما را به خودش اختصاص داده است. ناخنهای انگشتانپاهای او درآمده اند و ناخنهای انگشتان دستهایاو هم رشد کرده اند. برخیاز کودکان در این مرحله موی واقعی هم درآورده اند در حالی که برخی دیگرتنها موهای نرمی شبیه به کرک هلو دارند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

در حال حاضر حجم خون شما (پلاسمای خون و گلبولهای قرمز آن) حدود 40 تا 50درصد بیشتر از زمانی شده است که حامله نبودید. این تغییر برای آن است کهنیازهای شما و کودکتان تامین شود. همچنین این خون اضافی خونریزی هنگامزایمان را هم جبران خواهد کرد. وزن شما به میزان نیم کیلوگرم در هفته درحال افزایش است که نیمی از این افزایش وزن متعلق به کودک شما می باشد. بانزدیک شدن رحم به دیافراگم و فشار آوردن به آن و افزایش فشار بر روی شکمممکن است بیشتر از قبل دچار سوزش معده شوید یا گاهی اوقات احساس تنگی نفسکنید. برای رفع مشکل تنگی نفس غذای خود را در حجم کمتر و دفعات بیشتر (بهجای سه بار در روز) میل کنید و هنگام خوابیدن پای خود را بالاتر از بدنقرار دهید. خوردن حجم کمتری از غذا به رفع سوزش معده نیز کمک می کند.
بارشد کودک شما بواسطه افزایش وزن در ناحیه شکم ، وضعیت ظاهری بدن و همچنینمرکز ثقل شما تغییر می کند. بعلاوه ماهیچه های شکمی شما کشیده تر شده،هورمونها موجب سست تر شدن رباطهای ماهیچه ها می شوند و حتی ممکن است رحم درحال رشد، بر تعدادی از عصبهای شما نیز فشار وارد کند. این موارد ممکن استباعث بروز کمردرد و یا احساس درد در کفل و یا کشاله ران شما شوند. در صورتیکه در پاهای خود احساس کرختی (بی حسی) و یا خارش می کنید به پزشک یا مامایخود اطلاع دهید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

لیست اسامی کسانی را که می خواهند پس از زایمان به شما کمک کنند آمادهکنید: ممکن است دوستان و اقوام شما بخواهند پس از تولد نوزاد در امور مختلفاز جمله کارهای خانه به شما کمک کنند. اما سر بعضی از خانمها آنقدر پس اززایمان شلوغ می شود که حتی نمی توانند برای انجام کارهای خانه به دیگرانامر و نهی کنند! این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید؛ روزها و هفتههای آول پس از ورود نوزاد واقعا غافلگیر خواهید شد و افرادی هستند که واقعادوست دارند به شما کمک کنند مشروط بر اینکه بدانند چه کاری را و در چهزمانی باید چگونه انجام دهند. پس از هم اکنون آماده شوید؛ فهرست زیر میتواند به شما کمک کند تا بتوانید کارهای مختلف را افراد مناسب واگذار کنید:


-
اگر کسی به شما گفت که مایل است در هفته های اول پس از زایمان به شما کمککند نام و شماره تماس او را یادداشت کنید.

- اطمینان حاصل کنید کهامکانات و مواد شوینده به اندازه کافی در دسترس است.

- یک برنامه مراقبتیا یک گردش برای بقیه فرزندان خود تدارک ببینید.

- از یکی از همسایگانیا دوستان خود بخواهید که برای آب دادن به گلدانها یا مراقبت از حیوانخانگی به شما کمک کند.

- یک لیست کامل از خواروبارهای مورد نیاز روزانهیا چند روزه را تهیه کنید که بتوانید آن را برای خرید به یکی از دوستانتانبدهید.

- نحوه استفاده از دستگاههای مختلف (مثلا ماشین لباسشویی یاظرفشویی) را بنویسید.

- از یکی از همسایگان بخواهید که زباله های شما رادر وقت مقرر بیرون ببرد.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:51 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

در این هفته وزن کودک شما کمی بیشتر از 1810 گرم و طول بدن او (از سر تاپاشنه پا) حدود 43.7 سانتی متر می شود. چروکها و همچنین رنگ سرخ پوست اوکمتر شده و در حالی که اکثر استخوانهای او در حال سخت شدن هستند جمجمه اوهنوز نرم بوده و استخوانهای جمجمه کاملا به یکدیگر نچسبیده اند. این امر بهاو کمک می کند تا راحت تر از مجرای زایمان عبور کرده و به دنیا بیاید.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

شما ممکن است درد و یا حتی کرختی در انگشتها، مچ و دستهای خود حس کنید. بافتهای مچ دست شما همانند بقیه بافتهای بدنتان ممکن است متورم شوند. دراین صورت فشار در کانال مچ (که یک مجرای استخوانی در مچ دست شماست) افزایشمی یابد. عصبهایی که از این مجرا عبور می کنند تحت فشار قرار می گیرند کهدر نتیجه عوارضی همچون بی حسی، خارش، تیر کشیدن، احساس سوزش، تیر کشیدن ویا درد مبهم بروز می کنند. استفاده از مچ ‌بند را امتحان کنید یا در هنگامخواب یک بالش زیر دستهای خود قرار داده و آنها را بالاتر از سطح بدن نگاهدارید. اگر باید در محل کار به طور دائم از دستهای خود استفاده کنید، مثلاتایپیست هستید یا در خط مونتاژ یک کارخانه کار می کنید، هنگام استراحتدستهای خود را در حالت کشیده قرار دهید.
اگر به هنگام خواب در شب مشکلدارید یک بالش بین پاها و زیر پشت خود قرار دهید. اگر این کار به شما کمکنکرد چند بالش زیر سر خود قرار داده و سعی کنید در حالت نیمه نشسته بخوابیدو حتی می توانید در حالتی که کاملا روی تخت نشسته و به بالشها تکیه دادهاید بخوابید. اگر دفعات رفتن به توالت خواب شما را به هم ریخته است، از عصربه بعد مایعات کمتری مصرف کنید.


برای اکثر خانمها روابط جنسی در دورانحاملگی تا قبل از پاره شدن کیسه آب و فرا رسیدن زمان زایمان مشکلی ایجادنمی کند. با این حال توصیه می شود که در هفته های آخر آمیزش با استفاده ازکاندوم باشد یا اصلا انجام نشود.

 

 

فعالیت های این هفته

 

لباسها و وسایل خواب کودک خود را بشویید: لباسهای خوشگلی را که برایکودک خود خریده اید یا در مهمانی هدیه گرفته اید به یاد می آورید؟ شما بایدهرچیزی را که با پوست لطیف کودکتان تماس خواهد داشت بشویید تا هرگونه مادهمحرک که ممکن است در تار و پود آن موجود باشد از بین برود. ملایم ترینشوینده ها که برای این کار مناسب هستند عبارتند از پودر های صابون و شویندههای مخصوص کودکان، شوینده هایی که غیر حساسیت زا هستند و شوینده هایی کهروی آنها نوشته شده است: مخصوص پوستهای حساس.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:48 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

وزن کودک شما به 2155 گرم رسیده است و اندازه بدن او هم حدود 45.5 سانتیمتر شده است. لایه های چربی که برای تنظیم دمای بدن او بعد از تولد موردنیاز است در حال کامل شدن هستند که در نتیجه بدن کودک شما حالت گردتری بهخود گرفته است. سیستم عصبی مرکزی او در حال تکمیل شدن است و اکنون ریه هایاو کاملا رشد کرده اند. اگر از احتمال بروز زایمان زودرس نگران هستید بایدبدانید که تقریبا 99% از کودکانی که به این مرحله از رشد می رسند در خارجاز رحم نیز قادر به ادامه حیات خواهند بود و بسیاری از آنها به عوارضدرازمدت ناشی از زایمان زودرس مبتلا نخواهند شد.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

شما ممکن است اخیرا کمی احساس خستگی کنید که کاملا قابل درک است. از فعالیتخود بکاهید و برای روز زایمان انرژی ذخیره کنید. اگر باید مدت زمان زیادیرا روی پاهای خود بایستید از کمربند حاملگی استفاده کنید زیرا از شکم شمامحافظت کرده و بخشی از وزن شما را در بقیه بدن پخش می کند. اگر هم به مدتطولانی نشسته یا خوابیده اید، به سرعت از جای خود بلند نشوید زیرا ممکن استخون در پاهای شما جمع شده باشد که در نتیجه فشار خون شما (برای چند لحظه) افت می کند که در نتیجه ممکن است در هنگام بلند شدن احساس سرگیجه داشتهباشید.


اکثر ماماها به خانمهای حامله پیشنهاد می کنند که از ماساژ پرینه (ماساژ ناحیه بین واژن و مقعد) استفاده کنند تا از پارگی آن در هنگامزایمان پیشگیری شود. اکنون زمان مناسبی برای انجام این کار است هرچند ممکناست این ماساژ برای برخی خانمها چندان راحت نباشد و همچنین انجام این ماساژلزوما مانع پاره شدن پرینه نمی شود. به هر حال در این مورد از پزشک خودبپرسید و روش انجام آنرا فرا بگیرید.


شما ممکن است برآمدگی ها یاتاولهایی را بر روی شکم خود مشاهده کنید که همراه با احساس خارش باشد. بروزاین تاولها ممکن است تا کفل یا کشاله ران هم امتداد پیدا کند. این عارضهمعمولا بی خطر بوده و بثورات و کهیرهای خارش دار دوران بارداری نامیده میشود. اما به هر حال در صورت مشاهده این موارد از پزشک خود بخواهید شما رامعاینه کند تا از سلامت شما مطمئن شود. در ضمن اگر در تمام بدن خود احساسخارش دارید حتی اگر این خارش شدید نیست به پزشکتان اطلاع دهید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

زایمان ممکن است زودتر از وقت مقرر رخ دهد پس برای آن برنامه ریزیکنید: شما ممکن است به زودی زایمان را تجربه کنید یا مدت زمان بستری بودنشما در بیمارستان بیشتر از آن چیزی باشد که اکنون پیش بینی می کنید. کلیدخانه خود را به حداقل یکی از بستگان یا دوستان خود بدهید تا در صورتی کهچیزی از منزل نیاز داشتید و خودتان قادر نبودید به خانه بیایید آن را برایشما بیاورند. دوستان یا بستگان شما باید در موقع ضرورت کارهای زیر را انجامدهند؛ پس کارها را تقسیم کرده و به آنها اطلاع بدهید:


-
نگهداری ازبقیه فرزندان شما در دوران زایمان و بستری بودن در بیمارستان؛

- بردنکودکان به مدرسه و فعالیتهای فوق برنامه و برگرداندن آنها؛

- آب دادن بهگلها و گیاهان، مراقبت از حیوان خانگی و گرفتن پیامها و نامه ها؛

- تعیین کسی که کارهای شما را در محل کار انجام دهد یا هر وظیفه دیگری را کهبر عهده دارید متقبل شود؛

نام و شماره تماس این افراد را در کیف دستیخود قرار داده یا وارد گوشی تلفن همراه خود کنید تا بتوانید در هنگام نزدیکشدن زایمان به سرعت به آنها خبر بدهید.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:45 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

کودک شما در حال بزرگ شدن است! وزنش بیشتر از 2250 گرم شده و طول بدن اوهم کمی بیشتر از 45.7 سانتی متر است. هرچند رحم شما جای گرم و نرمی است،اما چون فضای داخل رحم کمی کوچک است کودکتان نمی تواند در آن شیرجه بزند یاغلت بخورد! البته او همچنان به لگد زدن ادامه خواهد داد. اکنون کلیه هایاو کاملا رشد کرده اند و کبد او نیز می تواند مقداری از ضایعات بدن رافرآوری و دفع کند. رشد فیزیکی کودک شما تقریبا به پایان رسیده است و او درچند هفته آینده فقط وزن اضافه خواهد کرد.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

رحم شما تا 15 برابر حالت عادی بزرگ شده بطوریکه بالای رحم شما تقریبا زیردنده های سینه قرار گرفته است و شاید احساس کنید که دیگر جایی برای رشد آنباقی نمانده است. اگر می توانستید به درون رحم خود نگاهی بیندازید متوجه میشدید که حجم مایع آمنیوتیک درون رحم خیلی کم شده و جای آن را یک کودککوچولو گرفته است. رحم شما جای بقیه اندامهای داخلی تان را هم تنگ کرده وشما ممکن است به همین خاطر بیشتر به دستشویی بروید و یا دچار برخی عوارضناشی از سوء هاضمه (مثل سوزش معده) شوید. اگر این مشکلات را ندارید ازمعدود خانمهای خوش شانس هستید!
ممکن است پزشک یا ماما از شما بخواهد کهاز این به بعد تا زمان زایمان هر هفته شما را معاینه کند. همچنین ممکن استاز شما بخواهد که حرکات جنین داخل رحم را به دقت تحت نظر قرار دهید تا ازمیزان فعالیت کودک در درون رحم مطمئن شود.


الآن زمان مناسبی است تابرای زایمان و تولد کودک خود برنامه ریزی کنید. همه موارد مهم را در یکلیست وارد کنید: چه کسی در زمان زایمان در کنار شما خواهد بود؟ از چه روشیبرای کاهش درد استفاده خواهید کرد؟ و می خواهید چه مدت در بیمارستانبمانید؟ این کار می تواند یک نقطه شروع مناسب باشد تا با تیم پزشکی خود دراین موارد صحبت کنید. زمان دقیق زایمان را نمی توان پیش بینی کرد و شما هماحتمالا نمی توانید برنامه مورد نظرتان را جزء به جزء اجرا کنید، اما پیشبینی های زودهنگام و جمع آوری تمام گزینه های ممکن برای اتفاقات احتمالی میتواند از نگرانیهای این مرحله از حاملگی بکاهد.

 

 

فعالیت های این هفته

 

به آرایشگاه بروید: از آرایشگر خود بخواهید که موهای شما را به یک شکلساده و مرتب کوتاه کند به نحوی که لازم نباشد وقت زیادی برای نظافت وآراستن آنها صرف کنید. از این به بعد ممکن است شما وقت کافی برای سشوارکشیدن و حالت دادن به موهایتان نداشته باشید. همچنین بهتر است موها را بهگونه ای کوتاه کنید که تا چند وقت دیگر به اصلاح مجدد احتیاج نداشته باشد. اگر موهایتان را رنگ هم می کنید باز هم به همین نکات توجه کنید. ممکن استتا مدتی نتوانید برای تجدید رنگ موهایتان به آرایشگاه بروید



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:24 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

وزن کودک شما هر روز زیاد می شود، تقریبا روزی 30 گرم. وزن او حدود 2700گرم است و حدود 48.2 سانتی متر طول دارد. موهای کرک مانند او و همین طورورنیکس (ماده نسبتا چربی که بدن او را پوشانده بود و از پوست او در برابرمایع آمنیوتیک محافظت می کرد) در حال ناپدید شدن هستند. کودک شما همه اینمواد را به همراه دیگر ترشحاتی که به درون مایع آمنیوتیک می ریزند، می بلعدو این مواد تا زمان تولد در شکم او باقی خواهند ماند. این مخلوط سیاهرنگکه مکونیوم نامیده می شود، اولین مدفوع کودک شما را تشکیل خواهد داد.

درانتهای این هفته کودک شما کامل شده است. به کودکانی که در بین هفته های سیو هفتم و چهل و دوم به دنیا بیایند کامل می گویند، به آنها که قبل از 37هفته بدنیا می آیند نارس و بعد از 42 هفته دیررس می گویند. سر اکثر کودکاندر این مرحله به طرف پایین قرار گرفته است که برای یک زایمان راحت مناسبتراست. در صورتی که وضعیت کودک شما به این شکل نباشد پزشک یا ماما از شماخواهد خواست که در هفته آینده برای تغییر وضعیت قرار گرفتن کودک در رحمبرنامه ریزی کنید، برخی تمرینات ورزشی به این چرخش کمک خواهند کرد. بندرتپیش می آید که پزشک یا ماما سعی کنند که با انجام حرکات آرام و نرم از رویشکم وضعیت قرار گرفتن کودک در رحم را تغییر داده و سر او را به طرف پایینبرگردانند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

با رشد کودک شما و تنگ شدن فضای اندامهای داخلی ممکن است کمتر از چند هفتهپیش احساس گرسنگی کنید. در این مرحله استفاده از غذاهای سبکتر در دفعاتبیشتر مناسب خواهد بود. با پایین تر رفتن کودک شما و نزدیک شدن او به لگنممکن است سوزش معده از بین رفته و تنفس هم برایتان راحت تر شود. در صورتیکه این اولین حاملگی شما باشد احتمال پایین تر رفتن کودک و نزدیک شدن او بهلگن پیش از زمان زایمان بیشتر است. با این حال در صورتی که این اتفاقبیفتد شما فشار بیشتری بر قسمت پایینی شکم خود احساس خواهید کرد که درنتیجه راه رفتن و پیاده روی برایتان سخت و آزاردهنده خواهد شد. برخی خانمهامی گویند که در این حالت احساس می کنند یک توپ بولینگ را بین پاهای خودحمل می کنند و نزدیک است این توپ بیرون بیفتد. البته نگران نباشید او بیروننمی افتد!


همچنین ممکن است انقباضهای عضلانی براکستون- هیکس در ایندوران بیشتر رخ دهند. مجددا با پزشک خود تماس بگیرید و در مورد نحوه تماسبا او در زمانی که فکر می کنید درد زایمان شروع شده است هماهنگی مجددی بهعمل آورید. قاعده کلی اینگونه است که شما باید هنگامی با وی تماس بگیرید کهانقباضات متناوب عضلات شکم هر 5 دقیقه یکبار و به مدت حدود یک ساعت رخبدهند. البته در صورتی که هنوز هفته سی و هفتم را نگذرانده اید و نشانه هایزایمان زودرس را مشاهده می کنید باید فورا به او خبر بدهید. همچنین درصورت پاره شدن کیسه آب (یا حتی اگر گمان کردید که ترشحاتی از جنس مایعآمنیوتیک را مشاهده می کنید)، کاهش فعالیت کودک، خونریزی واژن، تب،سردردهای شدید، درد در ناحیه شکم و یا تغییر وضعیت بینایی به سرعت با پزشکخود تماس بگیرید.


حتی اگر حاملگی شما بدون عوارض و مشکل جدی طی می شود،بهتر است در ماه آخر از پرواز با هواپیما خودداری کنید؛ زیرا در هنگامپرواز احتمال بروز درد زایمان بیشتر است. البته بسیاری از خطوط هوایی بهخانمهایی که کمتر از 7 روز (و در بعضی موارد کمتر از یک ماه) به زایمانشانباقی مانده است اجازه سوار شدن به هواپیما را نمی دهند.

 

 

فعالیت های این هفته

 

یک شبکه خبری کوچولو درست کنید: ممکن است بخواهید تولد نوزادتان را بهافراد زیادی اطلاع دهید. نام آنها را به همراه شماره تماس یا آدرس ایمیل دریک لیست بنویسید و آن لیست را به یکی از دوستانتان بدهید. او می تواند اینخبر را در همان لحظات اولیه تولد نوزادتان پخش کند. در این صورت شما کافیاست تنها یک تماس بگیرید. یک نفر از همکارانتان را هم در آن لیست قرار دهیدتا خبر در محل کار شما هم پخش شود. از همسر یا کسی که در زمان زایمان شمارا همراهی می کند بخواهید تا مسوولیت بخش اطلاع رسانی تلفنی را بر عهدهبگیرد! او می تواند کارها را راه بیندازد و مشکلات احتمالی را حل و فصلکند.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:22 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

تبریک! کودک شما کامل شده است و از این به بعد قادر خواهد بود که بهزندگی در خارج رحم ادامه دهد. کودکانی که قبل از 37 هفتگی به دنیا بیایندنارس و به آنهایی که بعد از 42 هفته به دنیا بیایند دیرشده می گویند. وزنکودک شما کمی بیشتر از 2720 گرم است و از سر تا پاشنه پا حدود 48.2 تا 50.8سانتی متر طول دارد.
موی سر بسیاری از کودکان در هنگام تولد کامل است وطول موهای آنها ممکن است بین 1.2 تا 3.8 سانتی متر باشد. اگر رنگ موی کودکشما با خود شما یکسان نیست تعجب نکنید. برخی نوزادان هم تنها کمی موی کرکمانند دارند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

در هفته های آتی فقط باید منتظر باشید. از این موقعیت برای آماده کردنوسایل مربوط به نوزادتان استفاده کنید یا کارهایی را انجام دهید که ممکناست تا مدتی پس از تولد کودک نتوانید به آنها مشغول شوید. هر وقت می توانیدیک چرت بزنید یا مطالعه کنید.


خوابها و رویاهای شما تغییر کرده اند؟ درهنگام خواب گمان می کنید رویاهایتان واقعی هستند؟ نگرانیهای ناشی از مادرشدن می تواند موجب اینگونه خواب دیدنها شود.


ممکن است تعداد انقباضهایعضلانی براکستون- هیکس بیشتر شده باشند. همچنین ممکن است زمان هرکدام ازاین انقباضها بیشتر طول بکشند و آزاردهنده تر شده باشند. هنگامی که بروزاین انقباضات بیشتر شود ممکن است گمان کنید که زمان زایمان فرا رسیده است. همچنین ممکن است ترشحات لزج و مخاطی واژن نیز افزایش یافته باشد. در دورانبارداری مخاط متراکم و ضخیمی دهانه ورودی رحم را می بندند و نقش حفاظتیدارد، هنگام شروع زایمان این مخاط که "پلاگ موکوسی" نام دارد ممکن است کمیخونی شود و با شروع باز شدن دهانه رحم، خارج شود. به این وضعیت "نمایشخونی" می گویند و اگر در این دوره "نمایش خونی" را مشاهده کردید ممکن استزمان زایمان فرا رسیده باشد. در این زمان هم مانند سایر مواقع در طولبارداری در صورت مشاهده لکه یا خونریزی فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

مسیر بیمارستان یا زایشگاه را یک بار در زمان بدون ترافیک مرور کنید. شاید بهتر باشد برای رسیدن به آنجا در زمانهای مختلف شبانه روز برنامه ریزیکنید. حتی می توانید به آنجا بروید و از محل ورود، سیستم پذیرش و کارهایمربوط به آن و نیز مدارکی که باید به همراه داشته باشید اطلاع کسب کنید.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:19 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

کودک شما حسابی چاق شده است! او بین 2720 تا 3400 گرم وزن دارد (پسرهامعمولا کمی سنگین تر از دخترها هستند) و طول بدن او نیز بین 48.2 تا 50.8سانتی متر است. او می تواند خیلی محکم چنگ بیندازد که این را هم به زودی میتوانید با انگشت خود امتحان کنید! اندامهای او کاملا رشد کرده و در مکاننهایی خود قرار دارند. ولی ریه ها و مغز او هرچند به اندازه ای رشد کردهاند که بتوانند فعالیت کنند اما تا زمان تولد و مدتی پس از آن نیز به رشدخود ادامه می دهند.
فکر می کنید چشمهای کودک شما چه رنگی هستند؟ ممکناست نتوانید به درستی پاسخ دهید. اگر چشمان او قهوه ای باشند احتمالا بههمین رنگ باقی خواهند ماند. اگر رنگ چشمانش خاکستری تیره یا آبی پررنگ باشدممکن است به همین رنگ باقی بمانند و ممکن است تا 9 ماهه شدن نوزاد سبزفندقی یا قهوه ای شوند. این امر بدان خاطر است که امکان دارد عنبیه کودک (بخش رنگی چشم او) در ماههای اول پس از تولد رنگدانه بیشتری ذخیره کند. بههمین دلیل امکان ندارد که رنگ چشمهای او روشن تر یا آبی تر شوند. عنبیه هایسبز فندقی و قهوه ای بیشتر از عنبیه های آبی یا خاکستری رنگدانه دارند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

ممکن است خواب در طول شب برای شما خیلی سخت تر شده باشد و یک خواب راحتنداشته باشید. سعی کنید در طول روز بخوابید زیرا این کار ممکن است تنهاچاره شما برای مدت باقی مانده باشد. به حرکات کودک خود نیز دقیقا توجهکنید. با اینکه فضای اطراف او خیلی تنگ شده است اما باید هنوز هم فعالباشد.
تورم پاها در این هفته های نهایی طبیعی است؛ اما در صورت مشاهدهتورم در دستها یا صورت، افزایش وزن ناگهانی، سردردهای مداوم یا شدید، تاریدید، دیدن لکه ها یا جرقه های نورانی و یا درد در ناحیه بالای شکم فورا باپزشک یا مامای خود تماس بگیرید؛ زیرا این حالتها ممکن است نشانه یک وضعیتحاد به نام پره اکلامپسی باشند.


همسر خود را تشویق کنید تا آرامش داشتهباشد و کارهایی را که دوست دارد، انجام دهد؛ زیرا بعد از تولد نوزاد وقتیبرای تفریح نخواهد داشت.

 

 

فعالیت های این هفته

 

مطالب مربوط به نحوه مراقبت از نوزاد را بخوانید: اکنون زمان مناسبیاست که کم کم خواندن مطالب مربوط به حاملگی را تمام کنید و مطالب مربوط بهمراقبت از نوزاد را مرور کنید. بعد از تولد نوزادتان فرصت زیادی برایمطالعه نخواهید داشت، پس حداقل در مورد هفته های اول تولد نوزاد مطالب لازمرا فرا بگیرید.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:15 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

کودک شما آماده است تا به دنیا قدم بگذارد! او به ساختن یک لایه چربیجهت کنترل دمای بدن پس از تولد ادامه خواهد داد؛ اما اکنون حدود 60 سانتیمتر طول و 3150 گرم وزن دارد (پسرها معمولا کمی سنگین تر از دخترها هستند). اندامهای بدن کودک شما کاملا رشد کرده و در محل نهایی خود قرار گرفته اند وبا شکل گرفتن یک لایه جدید از پوست زیر لایه خارجی فعلی به تدریج پوستجدید جایگزین پوست قدیمی می شود.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

پزشک یا ماما در هر نوبت مراقبت های بارداری، با معاینه دقیق شکم شما وضعیترشد و حالت قرار گرفتن جنین را بررسی می کند. وی ممکن است معاینه داخلی همانجام دهد تا مشخص شود که آیا افاسمان (نازک شدن بافت دهانه رحم) یادیلاتاسیون (باز شدن دهانه رحم) رخ داده است یا خیر. اگر با گذشت هفته هایمتوالی کودک شما سرسختانه در جای خودش نشسته است وحشت زده نشوید! تنها 5% کودکان در سر موعد مقرر به دنیا می آیند. مطمئن باشید که نوزادتان نمیتواند شما را تا ابد منتظر بگذارد! اگر کودک شما تا زمان مقرر متولد نشودپزشک یا ماما از شما خواهد خواست تا پس از پایان هفته چهلم یک سونوگرافیانجام دهید تا از بی خطر بودن ادامه حاملگی اطمینان حاصل کند. اگر یک یادوهفته از زمان مقرر (پایان چهل هفته) بگذرد و درد زایمان به طور طبیعی رخندهد اکثر پزشکان از اینداکشن (القای درد زایمان به بدن با استفاده از سرم)استفاده می کنند.


ممکن است شنیده باشید که کیسه آب خانم حامله بدونبروز درد زایمان در یک محل شلوغ پاره می شود! اگر این اتفاق برای شما همرخ بدهد نگران نشوید؛ پوسته کیسه آب در 15% موارد پیش از بروز درد زایمانپاره می شود. در چنین حالتی معمولا یک جریان تند آب دیده نمی شود بلکه یکریزش آرام و یا مقداری ترشح آبکی مشاهده می شود. در هر حال اگر کیسه آب شماپاره شد (یا حتی شک کردید که ممکن است ترشحاتی دیده باشید) به سرعت بهپزشک یا مامای خود اطلاع دهید اما خونسردی خود را حفظ کنید زیرا ممکن استتا بروز درد زایمان چند ساعت باقی مانده باشد. بهتر است در این مورد قبلابا ماما یا پزشک خود مشورت کنید، ممکن است به شما گفته شود تا منظم شدنانقباضات و کم شدن فواصل آنها در خانه صبر کنید یا به بیمارستان بروید تاآنتی بیوتیک به شما تزریق شود. در صورتی که بعد از پاره شدن کیسه آبانقباضات زایمانی شروع نشود ممکن است از القای زایمان استفاده شود. همچنیناگر مشاهده کردید که فعالیت جنین کند یا کم شده است حتی اگر ترشح مایعنداشتید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.


نشانه های دیگری هم هستند کهبیانگر نزدیک بودن حاملگی بوده و از پاره شدن کیسه آب معمول تر می باشند. شما ممکن است مقداری مخاط متراکم و ضخیم صورتی رنگ یا خونی را در لباس زیرخود یا هنگام رفتن به توالت مشاهده کنید، به این وضعیت "نمایش خونی" گفتهمی شود و علامت قریب الوقوع بودن شروع زایمان است و معمولا درد زایمان یکیا دو روز بعد از مشاهده نمایش خونی رخ می دهد (در صورت مشاهده لکه خونیواضح یا خونریزی از واژن در هر حالت به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید). نشانه دیگر زایمان می تواند انقباضات متناوبی باشد که فاصله بروز آنهادائما کمتر می شود. در صورتی که قبلا انقباضهای براکستون- هیکس را تجربهکرده باشید اکنون خواهید فهمید که آن انقباضها تنها یک تمرین ساده بودهاند! پزشک یا ماما به شما خواهد گفت که چه زمانی با او تماس بگیرید اماهنگامی که انقباضاتی شروع شدند که هر کدام بیشتر از یک دقیقه طول بکشند، هر 5 دقیقه یکبار رخ بدهند و حداقل یک ساعت به طور مداوم بروز کنند، احتمالاوقت آن رسیده است که آماده رفتن به بیمارستان شوید. فاصله زمانی بین هرانقباض تا انقباض بعدی را اندازه بگیرید. اگر شک دارید که درد زایمان فرارسیده است یا نه، با پزشک خود تماس بگیرید.


ممکن است پزشک از شما خواستهباشد تا حرکات کودک را بشمارید. حتی اگر او از شما نخواسته است که تعدادحرکات جنین را بشمارید، در صورت مشاهده افزایش شدید یا کاهش در فعالیت جنینبه سرعت با پزشک خود تماس بگیرید. کودک شما باید تا زمان به دنیا آمدنفعال باشد و کاهش فعالیت او می تواند نشانه بروز یک مشکل باشد؛ شاید لازمباشد زایمان به سرعت انجام شود.

 

 

فعالیت های این هفته

 

یک سوتین شیردهی بخرید: یک سوتین شیردهی بخرید و با خود به بیمارستانببرید. شما بلافاصله پس از زایمان به آن نیاز خواهید داشت و مسلما دوستندارید که پدربزرگ را دنبال این کار بفرستید! پستانهای شما بزرگتر از قبلشده اند و احتمالا اندازه آنها در دوران شیردهی کمی بزرگتر خواهد شد. اگردستمال یا پد مخصوص دوران شیردهی را درون سوتین خود قرار دهید به شما کمکخواهد کرد تا از ترشح شیر و کثیف شدن لباسهایتان جلوگیری کند.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:7 توسط phna |

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

تخمین اندازه متوسط کودک شما خیلی سخت است اما یک نوزاد به طور متوسطحدود 3175 گرم وزن و حدود 60 سانتی متر طول دارد. هر روز که می گذرد کودکشما کمی بزرگتر می شود، ناخنها و موهای او هم به رشد خود ادامه می دهند. هنوز هم استخوانهای جمجمه او قدری از هم جدا هستند و این بدان خاطر است کهجمجمه بتواند کمی فشرده تر شده و به راحتی از مجرای زایمان عبور کند. تاحدود یک سال پس از تولد هم برخی نقاط نرم که ملاج یا فونتانل نامیده میشوند در جمجمه او وجود خواهند داشت.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

علی رغم همه پیشرفتهای پزشکی هنوز هیچ راهی وجود ندارد که بتوان زمان دقیقزایمان را تخمین زد. زایمان ممکن است زودتر از زمان مقرر رخ بدهد، خصوصااگر در تشخیص زمان بسته شدن نطفه اشتباه کرده باشید. این اتفاق بیشتر زمانیمی افتد که تعیین زمان زایمان تنها بر اساس اولین روز از آخرین دورهقاعدگی صورت پذیرد و شما هم در نیمه اول دوره حاملگی خود سونوگرافی ندادهباشید. با این حال حتی اگر زمان زایمان به دقت تعیین شده باشد دوران حاملگیبرخی خانمها کمی طولانی تر می شود و متخصصین هم هیچ توضیحی برای این مطلبندارند.
البته هنوز برای زایمان شما دیر نشده است و اگر یکی دو هفتهدیگر بگذرد به زایمان شما دیرشده می گویند. اما برای اطمینان از وضعیت کودکپزشک از شما خواهد خواست که در این هفته یا حداکثر در ابتدای هفته چهل ویکم یک آزمایش برای مشاهده کودک خود بدهید. در صورتی که قبلا با برخی ازعوارض حاملگی دست و پنجه نرم کرده باشید، انجام این آزمایش را از چند هفتهزودتر آغاز کرده اید.


یک تست دقیق زیستی- فیزیکی که به اختصار BPP نامیده می شود شامل بررسی دقیق وضعیت کودک شما از طریق سونوگرافی و مشاهدهحرکات کلی بدن تنفس تون عضلات (میزان کشیدگی طبیعی عضلات که با بررسی باز وبسته کردن دست یا کشیدن و رها کردن عضله ها تعیین می شود) و حجم مایعآمنیوتیک اطراف او (که نشان دهنده وضعیت جفت است) می باشد. این تست ممکناست شامل بیست دقیقه بررسی دقیق ضربان قلب نیز باشد. البته ممکن است از تست BPP جایگزین هم استفاده شود که شامل بررسی ضربان قلب کودک بوسیله دستگاهمخصوص و سپس بررسی حجم مایع آمنیوتیک بوسیله سونوگرافی می باشد. این تستهامعمولا هر هفته دوبار انجام خواهند شد.


اگر آزمایشات جنین اطمینان بخشنباشند، مثلا حجم مایع آمنیوتیک خیلی کم باشد، به گونه ای برای شما برنامهریزی خواهد شد که هرچه سریعتر اینداکشن زایمان انجام شود.


پزشک شمادهانه رحم را هم بررسی خواهد کرد تا از آماده شدن آن برای زایمان مطمئنشود. در معاینه داخلی افاسمان و دیلاتاسیون دهانه رحم سنجیده می شود، بهاین معنا که مقدار نرم و نازک شدن دهانه رحم و گشاد شدن آن تا حد زیادی میتواند زمان و نحوه شروع زایمان را نشان دهد. اگر درد زایمان به طور طبیعیرخ ندهد در بین هفته های 41 و 42 اینداکشن یا القای زایمان انجام خواهد شد.

 

 

فعالیت های این هفته

 

استراحت کنید: چند فیلم سینمایی نگاه کنید یک رمان بخوانید مجلات یافیلم های محبوبتان را ببینید، بخوابید یا هر وقت که می توانید یک چرتبزنید. چای را هم فراموش نکنید. در صورتی که هنوز سر کار می روید بپرسید کهآیا می توانید از الآن مرخصی بگیرید و یا کارهایتان را در خانه انجامدهید. شما در اواخر دوران حاملگی قرار دارید و مستحق مرخصی هستید. اگر ازحالا تا زمان زایمان دائما در حال فعالیت باشید هنگامی که نوزادتان میخواهد به دنیا بیاید هیچ انرژی برای شما باقی نمانده است.



+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,,ساعت 3:52 توسط phna |

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد